veit > auto

 #1  
22.10.2006, 12:18
opa
Bij onze auto loopt de akku in vier dagen leeg er blijft dus een verbruiker
aanstaan helaas niks te vinden is het mogelijk dat de dynamo de akku leegt
trekt

bvd th
 #2  
22.10.2006, 12:27
Havel
"opa" <bobb> schreef in bericht
news:d001
> Bij onze auto loopt de akku in vier dagen leeg er blijft dus een
> verbruiker
> aanstaan helaas niks te vinden is het mogelijk dat de dynamo de akku leegt
> trekt


Tien tegen een dat het wel degelijk een verbruiker is, die je over het hoofd
ziet.
Accuklem loshalen en met een amperemeter meten of er stroom loopt tussen de
klem en de accupool. Zo ja, zoeken tot je de boosdoener hebt gevonden. Zo
nee, accu laten doormeten, want dan is die waarschijnlijk overleden.
 #3  
22.10.2006, 12:32
Bakhuys
"opa" <bobb> wrote in message
news:d001
> Bij onze auto loopt de akku in vier dagen leeg er blijft dus een
> verbruiker aanstaan helaas niks te vinden is het mogelijk dat de dynamo de
> akku leegt trekt

Zoiets ligt nooit aan de dynamo. De oorzaak is mogelijk een 'verborgen'
gebruiker. Bijvoorbeeld het lampje in kofferbak blijft aan wegens defecte
schakelaar. Maar weet je zeker dat de accu uberhaupt wel vol komt? Omdat
een moderne auto altijd wel wat stroom trekt kan een defecte akku de indruk
wekken dat ie snel leegloopt.

De klemspanning (over de polen) is een ruwe maat voor de laadtoestand. Die
zou bij een volle accu toch wel zo'n 12,7 V of nog iets meer moeten zijn.
Met de koplampen aan mag deze niet teveel zakken (hoogstens een paar tienden
V).

Als de spanning na een lange rit lager is, is er mogelijk iets met de accu
aan de hand.

Bakhuys
 #4  
22.10.2006, 21:38
isomo
Bakhuys schreef:

> "opa" <bobb> wrote in message
> news:d001
> > Bij onze auto loopt de akku in vier dagen leeg er blijft dus een
> > verbruiker aanstaan helaas niks te vinden is het mogelijk dat de dynamode
> > akku leegt trekt

> Zoiets ligt nooit aan de dynamo.


nooit ? Omdat auto's geen dynamo's meer gebruiken of zo ?
Ik snap hier even iets niet.

Trouwens een paar jaar geleden had ik het zelf voor met mijn Audi 100,
het bleek de (nog vrij jonge) batterij te zijn. Nieuwe batterij
geplaatst en 6 maand later weer van dat. Dat moet zowat de eerste keer
zijn dat ik naar een garage ben geweest (Bosch specialist).
Voor 10 wist ik het : toevallig weer een slechte batterij, iets waar
je natuurlijk niet meer aan denkt. Nieuwe batterij in garantie en
.....opgelost.
Het was om gek te worden, gevolgen zonder schijnbare oorzaken. Deze
staat op drie in mijn topdrie van irritante defecten, op twee staat het
schokkerige gedrag van een Golf 1 GTI (Bosch specialist vond het
niet-ik later wel) en het "bonanza-syndroom" van een MB 300D (door
niemand gevonden maar iedereen wilde me een pomprevisie aansmeren,
enkel Bosch-IDE-Pittem vertelde dat iedereen die zei dat ze het konden
verhelpen met een pomprevisie leugenaars waren, dat ze het zelf ook
niet wisten en dat het vanzelf zou overgaan. Het is overgegaan.)

P.

De oorzaak is mogelijk een 'verborgen'
[..]
 #5  
22.10.2006, 23:48
Draak
isomo heeft ons zojuist aangekondigd :
knipje

> Het was om gek te worden, gevolgen zonder schijnbare oorzaken. Deze
> staat op drie in mijn topdrie van irritante defecten, op twee staat het
> schokkerige gedrag van een Golf 1 GTI (Bosch specialist vond het
> niet-ik later wel) en het "bonanza-syndroom" van een MB 300D (door
> niemand gevonden maar iedereen wilde me een pomprevisie aansmeren,
> enkel Bosch-IDE-Pittem vertelde dat iedereen die zei dat ze het konden
> verhelpen met een pomprevisie leugenaars waren, dat ze het zelf ook
> niet wisten en dat het vanzelf zou overgaan. Het is overgegaan.)


Blijkbaar is niet alles bekend bij dealers bijvoorbeeld.
Zo had ik in mijn Golf 3 cabrio een wegvallende teller (variabel of
helemaal op nul tijdens het rijden, ding is digitaal gestuurd).
VW schijnt geen oplossing te weten, vervang tellerunit maar, probleem
is dan opgelost (duur geintje dus).
Aha denkt een kennis van mij (die toevalligerwijs hetzelfde probleem
had).
Hij haalt zijn eigen teller er uit, gaat even met de soldeerbout over
de (loszittende) pinnetjes van de stekkeraansluiting, probleem
opgelost.
Ook bij mij heeft hij even gekeken, geen losse pinnetjes gezien, maar
toch maar even soldeerbout voor de zekerheid er op gezet.
Wat denk je? probleem bij mij ook weg en niet weer gezien....
 #6  
23.10.2006, 04:02
post2u
"Havel" <nostra> wrote in message
news:514c
> "opa" <bobb> schreef in bericht
> news:d001
> Tien tegen een dat het wel degelijk een verbruiker is, die je over het
> hoofd
> ziet.
> Accuklem loshalen en met een amperemeter meten of er stroom loopt tussen
> de
> klem en de accupool. Zo ja, zoeken tot je de boosdoener hebt gevonden. Zo
> nee, accu laten doormeten, want dan is die waarschijnlijk overleden.


Trek de zekeringen anders 1 voor 1 los met een amperemeter ertussen, dat
verkleint het aantal suspects.
 #7  
23.10.2006, 19:21
isomo
Draak schreef:

[..]
> Ook bij mij heeft hij even gekeken, geen losse pinnetjes gezien, maar
> toch maar even soldeerbout voor de zekerheid er op gezet.
> Wat denk je? probleem bij mij ook weg en niet weer gezien....


Probleem bij de golf was een hapering in het bewakingsrelais van de
brandstofpomp.
Onbegrijpelijk dat ze dit niet hebben gezien.
De diagnose was zg een verstopping in de brandstoftank (nieuwe tank,
"geen 2ehands" ofwel
"openzagen, kuisen en dichtlassen maar dat doen wij niet want we willen
onze garage nog een tijd heel houden"). Omgerekend 140. betaald.
Jaja. Voor de diagnose.
Ik zag de zaakvoerder terug enkele jaren later op een communiefeestje,
"schuld van de werknemer". Paraplu noem ik dat. Bosch Dedeyne,
Oostkamp, Belgie, Wegblijven, ze gingen ook mijn inspuitpomp reviseren
tegen het Bonanzasyndroom voor de belachelijke prijs van maar 750.
En o ja, 0.000001 aan schuurpapier volstond om de contacten van het
brandstofpomprelais clean te maken.

P.
[..]
Soortgelijke onderwerpen