veit > gezondheid.* > gezondheid.medisch

 #1  
02.11.2005, 22:15
Joyce
Beste mensen,

Vanavond bij het sporten, na toch een behoorlijke warming-up, ineens
een gevoel alsof er iemand met een mes in mijn bovenbeen stak. Niet in
mijn hamstring, maar de grote spier aan de voorkant (geen idee hoe die
heet?). Mijn (rechter)been buigen is onmogelijk, autorijden is ook zeer
pijnlijk en net na een warme douche zag ik dat het iets blauw begint te
worden ook nog. Is dit een spierscheuring, en wat kan ik nou het beste
doen ter behandeling, voor ik morgen zo stijf als een houten plank
opsta? Enne, heeft het zin om met zoiets naar de huisarts te gaan, of
is rust de enige manier?

Joyce
 #2  
02.11.2005, 22:41
Douwe
"Joyce" <me> schreef in bericht
news:9a4d
> Beste mensen,
> Vanavond bij het sporten, na toch een behoorlijke warming-up, ineens
> een gevoel alsof er iemand met een mes in mijn bovenbeen stak. Niet in
> mijn hamstring, maar de grote spier aan de voorkant (geen idee hoe die
> heet?). Mijn (rechter)been buigen is onmogelijk, autorijden is ook zeer
> pijnlijk en net na een warme douche zag ik dat het iets blauw begint te
> worden ook nog. Is dit een spierscheuring, en wat kan ik nou het beste
> doen ter behandeling, voor ik morgen zo stijf als een houten plank
> opsta? Enne, heeft het zin om met zoiets naar de huisarts te gaan, of
> is rust de enige manier?
> Joyce


Een arts doet er de eerste weken niks aan; pas als het na vier weken nog
zo zeer doet, wordt er een scan gemaakt.
Koel houden (had je al moeten doen), om de bloeduitstorting zo klein
mogelijk te maken. Verband helpt niet, sterker, er bestaat een gevaar
dat het verband de plek verwarmt en dus verergert. Als je niet
allergisch bent voor kleefpleister, kun je boven de blauwe plek
verbinden met onder de blauwe plek. De pleister goed uitrekken.
Hoe het komt? Onbekend. Op dat ene moment was de dijbeenspier niet
meegaand. Had je de spieren gestretcht? Nooit meer doen dus, het is
nergens goed voor.

Beterschap
Douwe
 #3  
02.11.2005, 23:15
Maria
"Joyce" <me> schreef in bericht
news:9a4d
> Beste mensen,
> Vanavond bij het sporten, na toch een behoorlijke warming-up, ineens
> een gevoel alsof er iemand met een mes in mijn bovenbeen stak. Niet in
> mijn hamstring, maar de grote spier aan de voorkant (geen idee hoe die
> heet?). Mijn (rechter)been buigen is onmogelijk, autorijden is ook zeer
> pijnlijk en net na een warme douche zag ik dat het iets blauw begint te
> worden ook nog. Is dit een spierscheuring, en wat kan ik nou het beste
> doen ter behandeling, voor ik morgen zo stijf als een houten plank
> opsta? Enne, heeft het zin om met zoiets naar de huisarts te gaan, of
> is rust de enige manier?
> Joyce


Joyce,
Je verhaal klinkt inderdaad als een spierscheuring. De eerste dagen rust
houden. Daarna geleidelijk 'rekken' van de spier (=knie buigen met gestrekt
heup), op geleide van de pijn!!! Daarnaast ook het aanspannen van spier
oefenen (is knie strekken), eveneens op geleide van pijn. Na een week of
drie zul je merken dat het spannen en rekken minder pijn gaat doen. Dan is
het mogelijk om ook zwaardere oefeningen te gaan doen.
Twijfel je: een fysiotherapeut kan je begeleiden, waardoor je de optimale
genezing doorloopt. Dat wil zeggen dat het niet sneller zal genezen, maar
dat je weet dat je geen dingen doet die de genezing vertragen.
Overleg met huisarts: is niets mis mee. Hij/zij kan snel vaststellen of het
inderdaad een spierscheuring betreft en of verwijzing fysiotherapie zinvol
is ( bij zeer kleine scheuring is eerste dagen beetje rust en daarna op
geleide van pijn bewegen voldoende voor optimaal herstel).

Succes en ik hoop dat het meevalt,
O ja, de kans dat je morgen zo stijf als een plank opstaat is helaas zeeeeer
groot als het nu al blauw wordt. Zegt overigens nog niets over de ermst van
de eventuele scheuring.

Maria
 #4  
02.11.2005, 23:23
Joyce
In article <89ydnZRAeJEDufTenZ2dnUVZ8qqdnZ2d>,
Douwe_in_nl says...

> Een arts doet er de eerste weken niks aan; pas als het na vier weken nog
> zo zeer doet, wordt er een scan gemaakt.
> Koel houden (had je al moeten doen), om de bloeduitstorting zo klein
> mogelijk te maken. Verband helpt niet, sterker, er bestaat een gevaar
> dat het verband de plek verwarmt en dus verergert. Als je niet
> allergisch bent voor kleefpleister, kun je boven de blauwe plek
> verbinden met onder de blauwe plek. De pleister goed uitrekken.
> Hoe het komt? Onbekend. Op dat ene moment was de dijbeenspier niet
> meegaand. Had je de spieren gestretcht? Nooit meer doen dus, het is
> nergens goed voor.


Ik had er zondagochtend, na het sporten op zaterdag, al enigszins last
van, maar wat ingesmeerd en gemasseerd en daarna heeft het wat
gesluimerd tot vandaag. En bij het afzetten om te gaan sprinten voelde
ik het ineens. Ik vermoed zelf overbelasting eigenlijk. Met het blauwe
valt het tot nu toe toch nog wel mee. Het is wat gezwollen, dat wel.
Grmbl. Het zou wel handig zijn als ik kon autorijden :-(

Joyce
 #5  
02.11.2005, 23:26
Joyce
In article <43692c5a$0$726$5fc3050>,
maria says...

[..]
> inderdaad een spierscheuring betreft en of verwijzing fysiotherapie zinvol
> is ( bij zeer kleine scheuring is eerste dagen beetje rust en daarna op
> geleide van pijn bewegen voldoende voor optimaal herstel).


Mijn behandelingen bij de fysio voor dit jaar zijn al op (al was dat
voor een andere kwaal), dus dat wordt sowieso lastig, denk ik. Ik denk
dus dat de huisarts niet erg veel zin heeft, en dat ik inderdaad zoals
je zegt op geleide van de pijn maar moet gaan bewegen. Grommerdegrom.
Kan ik dus een poos niet sporten :-((
Dank voor je antwoord!

Joyce
 #6  
03.11.2005, 00:13
Douwe
"Maria" <maria> schreef ...

> Joyce,
> Je verhaal klinkt inderdaad als een spierscheuring. De eerste dagen rust
> houden. Daarna geleidelijk 'rekken' van de spier (=knie buigen met gestrekt
> heup), op geleide van de pijn!!! Daarnaast ook het aanspannen van spier
> oefenen (is knie strekken), eveneens op geleide van pijn. Na een week of
> drie zul je merken dat het spannen en rekken minder pijn gaat doen.


Als jij verantwoording draagt voor een hernieuwde scheuring, dan zou
Joyce kunnen overwegen....

Niet herhaal niet doen, Joyce. Zelfs als de pijn weg is mag je nog niet
strekken. Na 6 weken zijn gezonde speren weer hersteld; wat je dan doet,
mag je zelf weten, maar wij leren iedereen dat warming-up en
cooling-down een must is, maar dat stretchen een overbodige en meestal
ongewenste handeling is.

Douwe
 #7  
03.11.2005, 10:54
Maria
"Douwe" <Douwe_in_nl> schreef in bericht
news:nyuq
[..]
> Joyce kunnen overwegen....
> Niet herhaal niet doen, Joyce. Zelfs als de pijn weg is mag je nog niet
> strekken. Na 6 weken zijn gezonde speren weer hersteld; wat je dan doet,
> mag je zelf weten, maar wij leren iedereen dat warming-up en
> cooling-down een must is, maar dat stretchen een overbodige en meestal
> ongewenste handeling is.
> Douwe

Zie: Het sportmedisch formularium (uitgave VSG, NVFS en NOC*NSF), of
Dynamiek van het menselijk bindweefsel van De Morree, of F. van den Berg:
toegepaste fysiologie (m.n. deel 3 bevat info over revalidatie en
sporthervatting) ter onderbouwing.

Maria
 #8  
03.11.2005, 11:26
Douwe
"Maria" <maria> schreef ...

> Zie: Het sportmedisch formularium (uitgave VSG, NVFS en NOC*NSF), of
> Dynamiek van het menselijk bindweefsel van De Morree, of F. van den Berg:
> toegepaste fysiologie (m.n. deel 3 bevat info over revalidatie en
> sporthervatting) ter onderbouwing.
> Maria


Heb ik ook geleerd, maar dit gaat over sporters, die een blessure
krijgen door het sporten. De OP doet ook wel aan sport en dat is dus een
heel andere behandeling. Heel duidelijk: een spierblessure heeft bij
gezonde mensen 6 weken nodig om te genezen. Daarna mag je actief worden.
Stretchen is nog steeds onderwerp van discussie, steeds vaker is er een
overtuiging dat stretchen een aanvangende blessure verergert. In elk
geval is het verstandig om geblesseerde spieren niet te stretchen en
daarmee pas te beginnen als de pijn volledig weg is. De quadriceps
worden onbelast gerekt, dus liggend op de grond.

Douwe
 #9  
03.11.2005, 16:11
Joyce
In article <mL6dnY3kc5h8SvTenZ2dnUVZ8qOdnZ2d>,
Douwe_in_nl says...

> Heb ik ook geleerd, maar dit gaat over sporters, die een blessure
> krijgen door het sporten. De OP doet ook wel aan sport en dat is dus een
> heel andere behandeling. Heel duidelijk: een spierblessure heeft bij
> gezonde mensen 6 weken nodig om te genezen. Daarna mag je actief worden.
> Stretchen is nog steeds onderwerp van discussie, steeds vaker is er een
> overtuiging dat stretchen een aanvangende blessure verergert. In elk
> geval is het verstandig om geblesseerde spieren niet te stretchen en
> daarmee pas te beginnen als de pijn volledig weg is. De quadriceps
> worden onbelast gerekt, dus liggend op de grond.


Jullie brengen me wel in verlegenheid joh... aan stretchen begin ik nu
sowieso niet, dat doet nog teveel pijn nu. Douwe, wat bedoel jij
precies met je laatste zin hierboven, ik begrijp hem niet helemaal?
Overigens, ik heb van mezelf hele korte en stramme spieren, ik kan niet
eens de grond aanraken met mijn vingertoppen: heeft stretchen dan ook
geen zin?

Joyce
 #10  
03.11.2005, 19:43
Douwe
"Joyce" <me> schreef in bericht
news:9a50
> In article <mL6dnY3kc5h8SvTenZ2dnUVZ8qOdnZ2d>,
> Douwe_in_nl says...
> Jullie brengen me wel in verlegenheid joh... aan stretchen begin ik nu
> sowieso niet, dat doet nog teveel pijn nu. Douwe, wat bedoel jij
> precies met je laatste zin hierboven, ik begrijp hem niet helemaal?
> Overigens, ik heb van mezelf hele korte en stramme spieren, ik kan niet
> eens de grond aanraken met mijn vingertoppen: heeft stretchen dan ook
> geen zin?
> Joyce


Het uitrekken van de spieren uit het bovenbeen moet onbelast gebeuren.
Dus staande op het linkerbeen, kun je de spieren van het
rechterbovenbeen stretchen. Alternatief: Liggend op de grond.
Een spier stretchen die niet warm is, is uit den boze.

Groet
Douwe
 #11  
03.11.2005, 21:11
Joyce
In article <7r6dnWddvMjZ0ffeRVnyrg>, Douwe_in_nl
says...

> Het uitrekken van de spieren uit het bovenbeen moet onbelast gebeuren.
> Dus staande op het linkerbeen, kun je de spieren van het
> rechterbovenbeen stretchen. Alternatief: Liggend op de grond.
> Een spier stretchen die niet warm is, is uit den boze.


Ah, okee, ik snap het. Zo doe ik het sowieso altijd al, dus dat zit wel
goed. Ik denk dat dit gewoon een gevalletje pech is, of misschien van
overbelasting.

Joyce