veit > reizen.* > reizen.caravan

 #1  
23.10.2004, 18:35
jan
Hallo, wij hebben een dethleffs new line 395 en daar wilde ik graag de
remvoering van controleren, maar ik krijg de remtrommel er niet af, doe ik
iets verkeerd of moet dit met speciaal gereedschap ?

graag uw uitleg hierover.

jan de prutser
 #2  
23.10.2004, 19:27
Ton Deumers
Op de Dethlef zit een speciale moer dit je alleen met een grote sleutel kan
losmaken.
Die moer is ook voor eenmalig gebruik, eenmaal los moet je er nieuwe voor
gebruiken.
Ook moeten deze moeren met een moment sleutel vastgezet worden.
Dit is ook een behoorlijke grote sleutel, de waarde kan ik je niet zeggen,
maar de dealer weet dat beslist.
Veel succes.
groetjes Ton
AA.G. Deumers
"jan" <bakkerj> schreef in bericht
news:514c
[..]
 #3  
23.10.2004, 20:34
Johannes M.
"jan" <bakkerj> schreef in bericht
news:514c
> Hallo, wij hebben een dethleffs new line 395 en daar wilde ik graag de
> remvoering van controleren, maar ik krijg de remtrommel er niet af, doe ik
> iets verkeerd of moet dit met speciaal gereedschap ?
> graag uw uitleg hierover.
>> jan de prutser


Zo Jan, je doet je achternaam wel eer aan...
Als je niet weet hoe zo'n rem moet worden ge(de)monteerd, dan zou ik er maar
lekker afblijven.
Liever naar de dealer voor een beurt dan naar de spoedeisende hulp!

JMK
 #4  
23.10.2004, 21:04
jan
"Johannes M." <voordekoffienietzeuren> schreef in bericht
news:vk91
> "jan" <bakkerj> schreef in bericht
> news:514c
> Zo Jan, je doet je achternaam wel eer aan...
> Als je niet weet hoe zo'n rem moet worden ge(de)monteerd, dan zou ik er
> maar lekker afblijven.
> Liever naar de dealer voor een beurt dan naar de spoedeisende hulp!
> JMK


Gelukkig niet mijn achternaam, maar ik vond het zelf wel even leuk, lokt
altijd reacties uit.
 #5  
23.10.2004, 21:09
Johannes M.
"jan" <bakkerj> schreef in bericht
news:514c
> Gelukkig niet mijn achternaam, maar ik vond het zelf wel even leuk, lokt
> altijd reacties uit.


Achter iedere vorm van sarcasme of grapje zit een kern van waarheid...

JMK
 #6  
27.10.2004, 12:45
HaVi
"jan" <bakkerj> schreef in bericht
news:514c
> Hallo, wij hebben een dethleffs new line 395 en daar wilde ik graag de
> remvoering van controleren, maar ik krijg de remtrommel er niet af, doe ik
> iets verkeerd of moet dit met speciaal gereedschap ?
> graag uw uitleg hierover.
>> jan de prutser


Hier worden verschillende systemen voor gebruikt, welk systeem op de
Dethleffs gebruikt wordt weet ik niet.Sommige remtrommels vormen ťťn geheel
met de naaf, hierbij moet de centrale moer losgedraaid worden en moet
zodoende het geheel (met wiellagers en al) van de as afgehaald worden. Ook
komt een systeem voor waar de remtrommel een op zichzelf staand onderdeel
is. Na verwijderen blijft een naaf (waarin dan wel weer vaak de
bevestigingsgaten voor de wielmoeren zitten) achter op de as. De remtrommel
zit dan vaak met een schroef vast op deze naaf (dit dient vooral om de
remtrommel met de bevestigingsgaten te centreren).
Voor al de gebruikte systemen geldt: is de handrem wel losgezet, anders
houden de remschoenen de remtrommel vast. Ook als deze los staat, wil het
wel eens lastig zijn de remtrommel er af te krijgen. Kloppen met hamer (op
de trommel) en tegelijk met twee handen de remtrommel proberen te
verwijderen wil dan wel eens helpen. (hiervoor moet je dus minimaal met zijn
tweeŽn zijn). Scheef trekken heeft tot gevolg dat de remtrommel nog vaster
komt te zitten. Het makkelijkst krijg je de remtrommel er af met een
voldoende grote poelietrekker, maar die heeft niet iedereen in huis.

Hans.
 #7  
27.10.2004, 21:09
Peter Koning
"HaVi" <gaatjeniksaan> schreef in bericht
news:5hr1
> Kloppen met hamer (op
> de trommel) en tegelijk met twee handen de remtrommel proberen te
> verwijderen wil dan wel eens helpen. (hiervoor moet je dus minimaal met
> zijn
> tweeŽn zijn).


Mijn ervaring is wat anders wat dat betreft:-)
Heb het altijd alleen gekund.
Wanneer de trommel er zwaar afgaat komt dit meestal omdat door de slijtage
de trommel iets ingesleten heeft.
De remmen geheel terugstellen is dan een vereiste.
Met de hamer slaan op de trommel moet met beleid gebeuren, het is een
gietstuk wat maar zo kapot kan knappen.

Peter K
 #8  
28.10.2004, 09:58
HaVi
"Peter Koning" <ducky46.> schreef in
bericht news:3ea1
> news:5hr1
> Mijn ervaring is wat anders wat dat betreft:-)
> Heb het altijd alleen gekund.
> Wanneer de trommel er zwaar afgaat komt dit meestal omdat door de slijtage
> de trommel iets ingesleten heeft.
> De remmen geheel terugstellen is dan een vereiste.
> Met de hamer slaan op de trommel moet met beleid gebeuren, het is een
> gietstuk wat maar zo kapot kan knappen.
> Peter K


Daarom zeg ik ook bewust 'kloppen met de hamer' en niet slaan, de trommel
moet alleen wat 'schrikken'. Het eventueel noodzakelijk zijn van
terugstellen was ik inderdaad vergeten te vermelden, zo zie je maar: wat je
zelf automatisch doet is lastig aan iemand uit te leggen. Overigens is het
mij ook altijd alleen gelukt. Maar ik heb wel een staan kijken bij iemand
die met de ene hand met een hamer op de trommel aan het *rammen* was en met
de andere hand de trommel scheef aan het trekken was. Daarom adviseer ik
altijd om het met twee man te doen.

Hans.
Soortgelijke onderwerpen