veit > microsoft.public.* > microsoft.public.office.word

 #1  
22.06.2007, 08:55
Anne
Hallo,

Ik heb een declaratieformulier in Word staan.
Daar kunnen ze het aantal km's invullen.
En overige bonnentjes.
Deze moeten vervolgens opgeteld worden. Kan er in Word ook gerekend worden?

We gebruiken geen Excel omdat deze lang niet iedereen tot zijn beschikking
heeft. Word werken ze dagelijk mee is dus ook vertrouwd bij de collega's.

Alvast bedankt.
 #2  
22.06.2007, 10:10
Luc
Anne,
Dat kan als je formulier in een tabel staat, ga daarvoor naar Tabel -
Formule. Als het gewoon over sommen gaat, kan je ook gebruik maken van de
knop AutoSom op de werkbalk Tabellen en randen. Wel opletten dat je geen
blanco cellen hebt anders stopt de opsomming daar.
 #3  
22.06.2007, 14:38
Dave
Anne,

Of je maakt van je doc een formulier (Beeld / Formulier) en maakt voor elke
mogelijkheid om zaken in te voeren velden. Deze geef je dan een bladwijzer
(door er op te dubbelklikken) en zet ze om in getallen of zelfs valuta
(indien van toepassing).
Met de bladwijzers kun je net zo rekenen als met Excel, bijv. "kilomtrs X
vergoeding" enz. en zelfs heel breed over het gehele document totalen maken
van alle bedragen.
Een formulier moet beveiligd worden voordat hij werkt. Kijk eens naar Help.

David

"Anne" wrote:
[..]
 #4  
22.06.2007, 15:05
Anne
Ha Dave,

Ik heb dus al een heel frame staan in Word.
Maar zoals je het omschrijft Beeld/formulier ik heb niet de keuze formulier
onder het kopje Beeld.
Hoe kan dat?

Als dit zou gaan werken zo wel heel mooi zijn.

Alvast bedankt!
"Dave" schreef:
[..]
 #5  
22.06.2007, 16:22
Dave
Sorry Anne,

Ik ging te snel door de bocht. Het moet zijn: Beeld / Werkbalken /
Formulier. Dit had je overigens zelf kunnen vinden, als je in Help had
gezocht :-)

Met invoegen / Veld / Formule kun je formules opstellen en invoegen om mee
te (laten) rekenen.
Zelfs zaken zoals: {=SUM(Tabel2,E3)*kmvergoeding \# "#.##0,##"}
Vooropgesteld dat in tabel2 in cel E3 een getal staat met het aantal gereden
kilometers en dat je ergens anders een veld met een kilometer vergoeding er
in de bladwijzer kmvergoeding hebt toegewezen, zal dit werken.
Vergeet niet dat je soortgelijke formules kunt kopieren en plakken, waarna
je de verwijzing naar bijv. Tabel2, E3 handmatig kunt veranderen in Tabel2,E4
enz.

Zorg dat je eerste begrijpt hoe je werkt met tabellen en formulieren en
formuliervelden.

Een formulier werkt pas nadat hij beveiligd is. Zo forceer je, dat er alleen
getypt of geselecteerd kan worden in de velden die jij hebt gemaakt.
Je kunt ook kiezen om bepaalde delen (secties) van een formulier niet te
beveiligen, zodat daar vrij in getypt kan worden.

Hier zal heel wat leeswerk in Help aan vooraf moeten gaan en daarna flink
wat ge-experimenteer.
Je zult een deel van je layout werk (framework) opnieuw moeten doen.

Les: altijd eerst kleinschalig beginnen tot je weet dat je kunt doen, wat je
van plan bent. Daarna aan layout gaan werken.

Nee, ik heb geen tijd om naar je bestand te kijken. Sorry.

Maak geen nieuwe posts over het zelfde onderwerp. Blijf onder dezelfde post
gewoon op Reply (o.i.d.) drukken, zodat het allemaal bij elkaar blijft staan.

David

"Anne" wrote:
[..]
 #6  
22.06.2007, 19:31
Anne
Ha,

Ben aan het proberen geweest nu heb ik wel de formule.
Maar zodra ik iets wijzigd dan rekent die niet automatisch door dan moet ik
op de cel gaan staan en vervolgens F9 intoetsen dan is de formule bijgewerkt.

Hoe kan ik zorgen dat dit automatisch gaat?

"Dave" schreef:
[..]
 #7  
23.06.2007, 12:22
Dave
Anne,

Kan niet automatisch. Daar heb je Excel voor. :-( Word is nou eenmaal een
tekstverwerker, die wel KAN rekenen, maar er niet voor gemaakt is.
Nou ja, misschen dat een macro dit voor je zou kunnen doen. Eventueel is n
van onderstaande handelingen in een macro op te nemen en daarna kun je in elk
veld (of in een aantal velden) aangeven dat bij verlaten van dat veld DAT
macrotje afgespeeld moet worden. Kan tijdrovend zijn (elke keer dat het veld
verlaten wordt, draait het macro) en levert waarschijnlijk flitsende schermen
op (storend). Beter om de computer gewoon te vertrouwen dat alle calculaties
netjes gemaakt zullen worden op het moment dat het document afgedrukt wordt
(zie hieronder).

Je kunt wel Ctrl a doen (alles selecteren) en dan F9 dan wordt alles wat
selecteerbaar is (niet alles in beveiligde secties is te selecteren, ligt aan
de layout) bijgewerkt.

Zorg dat in Extra / Opties en bij het tabbald "Afdrukken" de functie "Velden
bijwerken" is aangevinkt (ik weet niet eens meer of dat standaard aangevinkt
is, ik denk van wel), dan worden alle velden dus vr het afdrukken
bijgewerkt. Je kunt dit eventueel ook afdwingen (als CTRL a niet alles
selecteert) door Afdrukvoorbeeld te selecteren en meteen weer te sluiten.

David

"Anne" wrote:
[..]
Soortgelijke onderwerpen