veit > auto

 #1  
17.09.2004, 09:25
A Devrager
Ik ben een zwerfwagen aan het inrichten en zou er een dieselverwarmings
aggregatt (Eberspaecher ?? of zo) willen in installeren.
maar die zijn redelijk duur.
Weet niemand waar ik een betrouwbare 2de hands "standheizung" kan kopen ?
Bedankt voor elke info.
 #2  
17.09.2004, 11:23
Willem-Jan Markerink
"A Devrager" <devrager(removeantispam)> wrote in news:414a90d5$0
$857$ba620e4c:

> Ik ben een zwerfwagen aan het inrichten en zou er een dieselverwarmings
> aggregatt (Eberspaecher ?? of zo) willen in installeren.
> maar die zijn redelijk duur.
> Weet niemand waar ik een betrouwbare 2de hands "standheizung" kan kopen ?
> Bedankt voor elke info.


Voor luchtverwarmingen zou ik in de scheeps-sector zoeken, voor koelwater-
verwarmingen wellicht meer richting Duitsland/Ebay.DE.

Als het een grote camper is dan heb ik misschien nog wel wat voor je,
24v/11.8kW Webasto (water).
(ik wacht nog op een bijpassende Unimog/Pinzgauer/Volvo-C304/306....;))
 #3  
18.09.2004, 14:43
A Devrager
bedankt
ik weet niet wat voor systemen lucht en warmwater verwarmingen zijn.
ik zocht vnl naar een dieselverwarmings-aggregaat van zo'n 20 cm lang en 10
cm breed (dus praktisch klein) dat gewoon diesel uit de tank van de auto
opstookt.
ik wil gaarne meer vernemen over die andere systemen - als ze maar niet te
omvangrijk zijn.
Vind ik websites daarover ?
Ik ben trouwens aan het onderzoeken of ik de verwarming uit de stuur cabine
niet gedeeltelijk naar de wooncabine kan leiden.
Spijtig genoeg kan mijn motor maar 12 V aan - het betreft een Mercedes
210d - bj '93 - 3,5 Ton.
nogmaals dank.

"Willem-Jan Markerink" <w.j.markerink> schreef in bericht
news:a1nl
[..]
 #4  
18.09.2004, 15:26
Willem-Jan Markerink
"A Devrager" <devrager(removeantispam)> wrote in news:414c2c87
$0$14347$ba620e4c:

> bedankt
> ik weet niet wat voor systemen lucht en warmwater verwarmingen zijn.


De eerste verwarmt enkel (interieur-)lucht, de tweede het koelwater, en
daarmee ook de interieurverwarming/-lucht (mits ventilator draait
uiteraard, bij timers wordt kachel en ventilator gelijktijdig geschakeld).
Water-kachels gebruiken meer stroom, vanwege de ingebouwde koelwaterpomp,
maar in de meeste auto's is het makkelijker een waterkachel in de
motorruimte in te bouwen, dan een luchtkachel in het interieur....bij
campers wordt dat al iets makkelijker, omdat je ook met luchtslangen kunt
werken....maar je blijft brandstof naar binnen halen, niet echt fijn qua
constructie.

> ik zocht vnl naar een dieselverwarmings-aggregaat van zo'n 20 cm lang en 10
> cm breed (dus praktisch klein) dat gewoon diesel uit de tank van de auto
> opstookt.


Luchtkachels zijn niet veel kleiner, omdat ze ook een ventilator aan boord
moeten hebben....maar wel lichter....eigenlijk niet meer dan een ronde buis
met verdikking in het midden.
En waterkachels *moesten* wel zo compact ontworpen worden, anders konden
men ze niet in moderne auto's kwijt....een blok van 10x30x20cm is zo'n
beetje de gemiddelde afmeting (kan liggend en staand gemonteerd worden).

> ik wil gaarne meer vernemen over die andere systemen - als ze maar niet te
> omvangrijk zijn.
> Vind ik websites daarover ?


Webasto en Eberspächer/Eberspaecher zijn eigenlijk de enige 2 leveranciers:

[..]

> Ik ben trouwens aan het onderzoeken of ik de verwarming uit de stuur cabine
> niet gedeeltelijk naar de wooncabine kan leiden.


Dat kan, en dan wordt zo'n koelwaterkachel relevant....mits je maar
voldoende stroom hebt (pakkumbeet 100W).

> Spijtig genoeg kan mijn motor maar 12 V aan - het betreft een Mercedes
> 210d - bj '93 - 3,5 Ton.


De meest kompakte waterkachels vind je toch alleen maar in 12v, pure 24v
modellen zijn altijd zwaarder en groter, omdat ze eigenlijk voor
vrachtwagens/bussen/boten bedoeld zijn, en die hebben ruimte zat.
 #5  
18.09.2004, 22:30
Hendrik Keizer
"Willem-Jan Markerink" <w.j.markerink> schreef in bericht
news:a1nl
[..]
> daarmee ook de interieurverwarming/-lucht (mits ventilator draait
> uiteraard, bij timers wordt kachel en ventilator gelijktijdig geschakeld).
> Water-kachels gebruiken meer stroom, vanwege de ingebouwde koelwaterpomp,


???????
Vloeistofverwarmingen hebben inderdaad een pomp om de vloeistof rond te
pompen. Luchtverwarmingen een ventilator om de lucht rond te blazen.

Mijn huidige Webasto waterverwarming verbruikt evenveel stroom als mijn
vorige Eberspacher luchtverwarming. (9 resp 2 KW, warmtevermogen).
[..]
 #6  
18.09.2004, 23:21
Eelco
Hendrik Keizer <hendrik op het water> wrote:
> "Willem-Jan Markerink" <w.j.markerink> schreef in bericht
> news:a1nl
> ???????
> Vloeistofverwarmingen hebben inderdaad een pomp om de vloeistof rond
> te pompen. Luchtverwarmingen een ventilator om de lucht rond te
> blazen.
> Mijn huidige Webasto waterverwarming verbruikt evenveel stroom als
> mijn vorige Eberspacher luchtverwarming. (9 resp 2 KW,
> warmtevermogen).
>Maar als die waterverwarming aanstaat, draait je kachelventilator natuurlijk ook mee, moet je dus ook meetellen in het stroomverbruik van het systeem.


grt,
Eelco
 #7  
19.09.2004, 01:45
Willem-Jan Markerink
"Hendrik Keizer" <hendrik op het water> wrote in
news:1095539693.536607@cache2:

> "Willem-Jan Markerink" <w.j.markerink> schreef in bericht
> news:a1nl
> ???????
> Vloeistofverwarmingen hebben inderdaad een pomp om de vloeistof rond te
> pompen. Luchtverwarmingen een ventilator om de lucht rond te blazen.


Maar dat laatste moet een koelwaterverwarming ook, een ventilator voeden,
om het interieur warm te blazen.
Luchtkachels verbruiken echt aanmerkelijk minder stroom.

> Mijn huidige Webasto waterverwarming verbruikt evenveel stroom als mijn
> vorige Eberspacher luchtverwarming. (9 resp 2 KW, warmtevermogen).


Ik heb het over elektrische stroom; alleen dat is maatgevend hoelang de
kachel kan branden zonder de (start)akku (te ver) leeg te trekken.
(aangenomen dat de tank vol zit natuurlijk, en ook niet alle standkachels
zijn a priori 'zelf-voedend' qua brandstoftoevoer, normaliter hebben ze een
eigen tankje voor een half uur, en *meestal* zuigt dat tankje zichzelf
continue weer vol uit de hoofdtank, maar *soms* werkt dat om eoa reden niet
(het aansluiten op de brandstof-retourleiding is 1 oorzaak, die hangt nl.
vaak hoger in de tank, en kan 'droog' komen te staan....wellicht dat er ook
voertuigen zijn die geen 'aanzuig-pomp' hebben, maar slechts een 'opvoer-
pomp'....en als die geen transport toestaat als de pomp stilstaat (blokkade
langs de pompschoepen), dan werkt het ook niet na dat 1e halve uur)

(overigens is het naderhand inbouwen van een diesel-opvoerpomp zeer
interessante materie bij rotatie-pompen, in de context van motor-prestaties
(maar alleen met de juiste, niet-schuim-kloppende(!) pomp (langzame zuiger
ipv snelle waaier/schoepen)))
 #8  
19.09.2004, 13:00
Richard van den Berg
On Sat, 18 Sep 2004 23:21:24 +0200 Eelco
(autofreak.FFWEGHALEN) wrote:
> Hendrik Keizer <hendrik op het water> wrote:


> Maar als die waterverwarming aanstaat, draait je kachelventilator natuurlijk
> ook mee, moet je dus ook meetellen in het stroomverbruik van het systeem.


Maar volgens mij niet in Hendriks boot, maar heeft hij wel 7 kW meer
warmte. Of heb jij thuis achter iedere radiator ook een ventilator
staan?
 #9  
19.09.2004, 13:14
PieterW
On 17 Sep 2004 09:23:59 GMT, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.markerink> wrote:

>(ik wacht nog op een Volvo)


je begint het eindelijk door te krijgen SUVve 4WDer.
dat heeft lang geduurd zeg, voordat bij jou het licht es doorbreekt.

Cheers, Pieter
 #10  
19.09.2004, 13:24
PieterW
On 18 Sep 2004 23:45:38 GMT, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.markerink> wrote:

>(maar alleen met de juiste, niet-schuim-kloppende(!) pomp


dat doet me denken aan een anecdote over Maup Caransa, die voor de
oorlog met petroleum ventte in Amsterdam.
De klant verwachtte en betaalde voor een afgevulde petroleumkan, waar
2,5 liter inging. Echter als Maup de kannetjes gevuld afleverde zaten
die nooit helemaal vol.
Als een klant daarover klaagde antwoordde Maup: Klopt, maar het
sjchuimt so.
Nu weet je dus hoe Maup zijn imperium opgebouwd heeft.

Cheers, Pieter
 #11  
19.09.2004, 14:00
Eelco
> Maar volgens mij niet in Hendriks boot, maar heeft hij wel 7 kW meer
> warmte. Of heb jij thuis achter iedere radiator ook een ventilator
> staan?


Tsja, dan moet je wel weten dat Hendrik het over een boot heeft he, in een
thread die origineel over vrachtwagens/campers ging.

grt,
Eelco
 #12  
19.09.2004, 14:11
Willem-Jan Markerink
PieterW <D.T.C.> wrote in news:abqqk0dutuh7uo7auqor7fdg6fjgit0qkf:

> On 17 Sep 2004 09:23:59 GMT, "Willem-Jan Markerink"
> <w.j.markerink> wrote:
>>(ik wacht nog op een Volvo)

> je begint het eindelijk door te krijgen SUVve 4WDer.
> dat heeft lang geduurd zeg, voordat bij jou het licht es doorbreekt.
> Cheers, Pieter


Er rijden er een paar in NL, erg leuk speelgoed.

Overigens komen remmen en assen van LandRover/Salisbury....:))
(en de B30 motor wordt graag vervangen door een Japanse diesel)
 #13  
19.09.2004, 14:12
Willem-Jan Markerink
PieterW <D.T.C.> wrote in news:oiqqk05ep98kv2tqrlelmuu910846dursi:

> On 18 Sep 2004 23:45:38 GMT, "Willem-Jan Markerink"
> <w.j.markerink> wrote:
> oorlog met petroleum ventte in Amsterdam.
> De klant verwachtte en betaalde voor een afgevulde petroleumkan, waar
> 2,5 liter inging. Echter als Maup de kannetjes gevuld afleverde zaten
> die nooit helemaal vol.
> Als een klant daarover klaagde antwoordde Maup: Klopt, maar het
> sjchuimt so.
> Nu weet je dus hoe Maup zijn imperium opgebouwd heeft.
> Cheers, Pieter


Hij had er gewoon water doorheen moeten kloppen, doen ze in Afrika ook....:))
(maar met een hele fijne metaalzeef filter je die zooi er weer uit, benzine
en diesel)
 #14  
19.09.2004, 15:13
Willem-Jan Markerink
PieterW <D.T.C.> wrote in news:5e1rk096i1f68kecfgol5hscq2vb9oii4p:

> On 19 Sep 2004 12:12:11 GMT, "Willem-Jan Markerink"
> <w.j.markerink> wrote:
>>Hij had er gewoon water doorheen moeten kloppen, doen ze in Afrika
>>ook....:))

> hmmm...dat deden de melkventers toch al?


Dan krijg je karnemelk, boter of slagroom Pieter.
 #15  
19.09.2004, 15:13
PieterW
On 19 Sep 2004 12:12:11 GMT, "Willem-Jan Markerink"
<w.j.markerink> wrote:

>Hij had er gewoon water doorheen moeten kloppen, doen ze in Afrika ook....:))


hmmm...dat deden de melkventers toch al?

Cheers, Pieter

Soortgelijke onderwerpen