veit > auto

 #1  
03.10.2004, 22:01
Kijvekamp
Geachte NG,

Ik heb een vraag, toenstraks begon in een keer het handremlampje en het
remvloeistoflampje branden. Dit gebeurden nadat ik een drempel was
gepasseerd. Opnieuw gestart, blijft weer branden... Handrem staat omlaag
geen probleem, handrem blijft ook niet hangen en de remmen zelf ook niet.
Zekeringen nagekeken, ook hier is niets aan te zien. Waar zou het aan kunnen
liggen, en wat is er aan te doen. Ik vind het vreemd dat BEIDE lampjes op
het dashboard gaan branden. Moet ik hiermee naar de Garage of is er een
simpeler oplossing. Ik heb de remvloeistof nog niet bijgevuld, ik weet dus
ook niet of hier de oplossing ligt, daar waar alle twee de lampjes branden.
Het gaat hier om een Micra uit 1993, type 1.0 met het halfronde
klokkendashboard. De lampjes zitten links bovenin.

Groeten,

Thomas.
 #2  
03.10.2004, 22:09
Draak
Kijvekamp drukte met precisie uit :
[..]
> klokkendashboard. De lampjes zitten links bovenin.
> Groeten,
> Thomas.


Handrem lampje heeft meestal 2 functies:
- geeft aan of de auto op handrem staat (eventueel kan er iets mis zijn
met het contactje)
- geeft aan of het peil van de remvloeistof te laag is... zou ik als de
sodemieter eerst controleren voor je nog 1 meter rijdt met die auto....
 #3  
03.10.2004, 22:18
Kijvekamp
Is de remvloeistof makkelijk zelf bij te vullen, en zo ja, waar kan ik dat
dan kopen? Mijn vader heeft een half jaar in de garage gewerkt, dus die kan
ik het ook vragen.

Ik ben gelukkig nadat de lampjes gingen branden direct omgekeerd en rustig
naar huis gereden (20 km/u). Of moet ik hiermee naar de garage cq. morgen
ANWB bellen?

Groeten,

"Draak" <look> schreef in bericht
news:8243
[..]
 #4  
03.10.2004, 22:31
Draak
Kijvekamp beweerde :
> Is de remvloeistof makkelijk zelf bij te vullen, en zo ja, waar kan ik dat
> dan kopen? Mijn vader heeft een half jaar in de garage gewerkt, dus die kan
> ik het ook vragen.
> Ik ben gelukkig nadat de lampjes gingen branden direct omgekeerd en rustig
> naar huis gereden (20 km/u). Of moet ik hiermee naar de garage cq. morgen
> ANWB bellen?


Ik ken de auto niet, maar remvloeistof zit meestal gewoon in een
afleesbaar vaatje met een min-max niveau.
Iedere automaterialenzaak zal dit wel hebben.
Dus: gewoon eerst even zelf peil checken van de remvloeistof, da's het
simpelste alvast.
 #5  
03.10.2004, 22:36
Rydec
Kijvekamp stelde ons op 3-10-2004 het volgende voor

<cjpiaa$1tf$1>
[..]
> klokkendashboard. De lampjes zitten links bovenin.
> Groeten,
> Thomas.


Zou het mischien kunnen dat jou 'remvoering-indicatie-massa-draadje"
tegen je schijf aanloopt waarmee het lampje wil zeggen dat je
remblokken aan vervanging toe zjn?
 #6  
03.10.2004, 23:29
Peter Manders
On Sun, 3 Oct 2004 21:18:53 +0200, "Kijvekamp"
<kijvekamp@nospam> wrote:

>Is de remvloeistof makkelijk zelf bij te vullen, en zo ja, waar kan ik dat
>dan kopen? Mijn vader heeft een half jaar in de garage gewerkt, dus die kan
>ik het ook vragen.


Dan zal hij je ook kunnen vertellen dat je er niet zomaar remolie in
mag mikken. Er bestaan verschillende soorten, zoals DOT3 en DOT4, die
absoluut niet gemengd mogen worden. Je moet dus eerst weten welke
soort er al in zit, want je mag alleen dezelfde soort bijvullen.

Ook moet je checken of je mogelijk een lek hebt, dus na het bijvullen
regelmatig kijken of het niveau zakt.
 #7  
04.10.2004, 01:17
Zweef®
In article <cjpjal$e7$1>, kijvekamp@nospam
says...
> Is de remvloeistof makkelijk zelf bij te vullen, en zo ja, waar kan ik dat
> dan kopen? Mijn vader heeft een half jaar in de garage gewerkt, dus die kan
> ik het ook vragen.

Nooit zomaar remvloeistof bijvullen! Als het niveau te laag is betekent
dat meestal dat:

- remblokken of schoenen totaal versleten zijn
- Er ergens een lekkage is in je remsysteem.

Dus voor je naar de automaterialenhandel rent zou ik eerst eens goed
kijken wat er loos is.
 #8  
05.10.2004, 21:21
Yippee
Peter Manders <news> realised it was Sun, 03 Oct 2004
22:29:17 +0200 and decided it was time to write:

>Dan zal hij je ook kunnen vertellen dat je er niet zomaar remolie in
>mag mikken. Er bestaan verschillende soorten, zoals DOT3 en DOT4, die
>absoluut niet gemengd mogen worden.


DOT3 en DOT4 (en DOT5.1) kun je nu juist wel mengen, want het is
allemaal herzelfde spul op glycolbasis. Het enige verschil is het
kookpunt. Daardoor kun je in een auto waarvoor DOT4 gespecificeerd is
weliswaar maar beter geen DOT3 gooien, maar andersom is geen enkel
probleem. Ook DOT5.1 in een auto waarvoor DOT3 of DOT4 is gespecificeerd
is geen probleem.

Wat je niet moet doen is zomaar DOT5 (op siliconenbasis) gooien in een
auto waarin DOT3/4/5.1 op glycolbasis heeft gezeten, want dat is vragen
om problemen.
 #9  
05.10.2004, 23:12
Peter Manders
On Tue, 05 Oct 2004 20:21:07 +0200, Yippee
<yippee.104> wrote:

>Peter Manders <news> realised it was Sun, 03 Oct 2004
>22:29:17 +0200 and decided it was time to write:
>allemaal herzelfde spul op glycolbasis. Het enige verschil is het
>kookpunt. Daardoor kun je in een auto waarvoor DOT4 gespecificeerd is
>weliswaar maar beter geen DOT3 gooien, maar andersom is geen enkel
>probleem. Ook DOT5.1 in een auto waarvoor DOT3 of DOT4 is gespecificeerd
>is geen probleem.
>Wat je niet moet doen is zomaar DOT5 (op siliconenbasis) gooien in een
>auto waarin DOT3/4/5.1 op glycolbasis heeft gezeten, want dat is vragen
>om problemen.


Dank je. Bij dit soort tips vergeet ik meestal de details, en onthoud
alleen de grote lijnen. Dat komt waarschijnlijk omdat ik mezelf
tegenwoordig niet zo gauw meer met remolie zie aanmodderen.

Maar ik vond het belangrijk genoeg voor de OP om toch even ter sprake
te brengen. De bedoeling van mijn post was om hem ervan bewust te
maken, door jouw post weet hij nu precies waarom.

Mooi he, Usenet.
Soortgelijke onderwerpen