veit > doe-het-zelf

 #1  
13.12.2008, 21:08
camille
Mijn grasmachine met een Briggs&Stratton motor 3.5HP heeft het
volgende startprobleem :
Onder normale zomertemperatuur start de motor maar valt onmiddellijk
terug stil, zo moet ik hem een 4 a 5 tal maal starten en dan blijft
hij eidelijk draaien.
Indien ik startpilote op zijn aanzuigfilter spuit blijft hij vlugger
draaien.
Nu met het koude weer is hij niet meer aan de praat te krijgen.
Onsteking is ok, hoogstwaarschijnlijk een carburatie probleem, krijgt
geen benzine ?
Als ik de carburator open en kuis op welke onderdelen moet ik dan
letten welk dit probleem zou kunnen veroorzaken?
Heb vorig jaar carburator en aanzuigfilters gereinigd, maar geen
onderdelen vervangen.
Bovengenoemd probleem begon zich toen al voor te doen, maar in mindere
maten
Al beste dank bij voorbaat bij hulp

Camille
 #2  
13.12.2008, 22:19
OmeJozz
"camille" <camille.gailly> schreef in bericht
news:668c
[..]
> maten
> Al beste dank bij voorbaat bij hulp
> Camille


Kijk eens naar de kleur van de bougie. Vaak zit er een stelschroefje op de
carburateur voor de mengverhouding van de benzine/lucht (naar binnen draaien
is minder lucht, naar buiten is meer lucht). Als de bougie te licht is,
schroefje een stukje naar binnen draaien.
Je zou (voor de zekerheid) even de carburateur eraf kunnen halen, uit elkaar
halen en zoveel mogelijk leidingen in de behuizing, en de sproeiers,
doorspuiten met een compressor.
Kijk ook even naar je klepspeling (het is een viertakt neem ik aan). De
exacte speling voor dit blok weet ik niet maar over het algemeen is de
uitlaatklep 0.05mm meer dan de inlaat. Van Honda 6,5Pk weet ik toevallig dat
het 0.15 om 0.20 moet zijn, mischien werkt dat bij dit blokje ook wel.

Succes

OmeJozz
 #3  
13.12.2008, 22:24
jim
OmeJozz was zeer hard aan het denken :
> "camille" <camille.gailly> schreef in bericht
> news:668c


> Kijk eens naar de kleur van de bougie. Vaak zit er een stelschroefje op de
> carburateur voor de mengverhouding van de benzine/lucht (naar binnen draaien
> is minder lucht, naar buiten is meer lucht). Als de bougie te licht is,
> schroefje een stukje naar binnen draaien.
> Je zou (voor de zekerheid) even de carburateur eraf kunnen halen, uit elkaar
> halen en zoveel mogelijk leidingen in de behuizing, en de sproeiers,
> doorspuiten met een compressor.
> Kijk ook even naar je klepspeling (het is een viertakt neem ik aan). De
> exacte speling voor dit blok weet ik niet maar over het algemeen is de
> uitlaatklep 0.05mm meer dan de inlaat. Van Honda 6,5Pk weet ik toevallig dat
> het 0.15 om 0.20 moet zijn, mischien werkt dat bij dit blokje ook wel.


B&S is een zijklepper, en zijn wat minder kritisch op klepspeling,
lopen niet snel dicht.
Waarschijnlijk krijgt hij inderdaad wat te kort benzine koud.
Of wat ook nog kan, veel te veel, doordat het luchtfilter dicht zit met
gras.
 #4  
13.12.2008, 23:14
Vonkenboer
Op 13-12-2008, heeft jim verondersteld :
> OmeJozz was zeer hard aan het denken :
> B&S is een zijklepper, en zijn wat minder kritisch op klepspeling, lopen niet
> snel dicht.
> Waarschijnlijk krijgt hij inderdaad wat te kort benzine koud.
> Of wat ook nog kan, veel te veel, doordat het luchtfilter dicht zit met gras.


Zijn alle B&S motoren eigenlijk zijkleppers ?
Bij ons bij het clubhuis staat een bejaarde B&S maar die start altijd
prima, 2 keer trekken en lopen.

Mark
 #5  
14.12.2008, 12:06
inox
camille wrote:

[..]
> maten
> Al beste dank bij voorbaat bij hulp
> Camille


Is het er een met een primer pomp carburator, zoals
<http://kijiji.ebayimg.com/i23/07/k/000/7d/13/5bb9_20.JPG>?

Drie vaak voorkomende problemen bij deze zijn:

-primer pomp ballonnetje is gescheurd.
-membraan tussen benzine tank en carburatorhuis is kapot, stukjes van dat
membraan kunnen de verstuiver verstoppen.
-carburator zit los op het motorblok of de dichting is kapot waardoor er
valse lucht wordt getrokken.
 #6  
14.12.2008, 23:39
HWtn
"OmeJozz" <sjg> schreef in bericht
news:2708
> "camille" <camille.gailly> schreef in bericht
> news:668c
> carburateur voor de mengverhouding van de benzine/lucht (naar binnen
> draaien is minder lucht, naar buiten is meer lucht). Als de bougie te
> licht is, schroefje een stukje naar binnen draaien.
> Succes
> OmeJozz
>Ik heb geen Briggs&Stratton in gebruik, maar bij mijn motoren wil dat ook wel voorkomen.


In de benzinetank ligt een slangetje, op dat slangetje zit een filtertje,
een knobbel van 10 of 15 mm. Voor minder dan een euro heb je een nieuwe. Dat
zou je eens kunnen vervangen voor je aan de instelling van de carburator
draait.

HWtn
 #7  
15.12.2008, 14:33
Willem de V
>>> Mijn grasmachine met een Briggs&Stratton motor 3.5HP heeft het
> Ik heb geen Briggs&Stratton in gebruik, maar bij mijn motoren wil dat ook
> wel voorkomen.
> In de benzinetank ligt een slangetje, op dat slangetje zit een filtertje,
> een knobbel van 10 of 15 mm. Voor minder dan een euro heb je een nieuwe.
> Dat zou je eens kunnen vervangen voor je aan de instelling van de
> carburator draait.
> HWtn


Dat is een goede want ik heb een B&S gehad die die knobbel dus niet had.
(was wel iets duurder dan 1 euro (wel 3 geloof ik :-) )
Maar zorgde daarna wel voor constantere vloeistof stroom.
 #8  
15.12.2008, 23:02
isomo
On 13 dec, 21:08, camille <camillegai> wrote:
[..]
> maten
> Al beste dank bij voorbaat bij hulp
> Camille


Een probleem dat zich manifesteert in toenemende mate als ik goed
begrijp.

Speling op het chokemechanisme ?
Mengselregeling ?
Speling of rek op de veren/mechanisme die via het toerental de gasklep
bedienen ?

Van de ontsteking krijg je nooit 100% zekerheid want het is niet dat,
als je buiten de verbrandingsruimte een vonk krijgt, dat je ook een
vonk krijgt in een benzinedampomgeving. Kijk eens hoever je de
vonklengte kan trekken.
Maar ik zou niet meteen hier aan denken.

P.
 #9  
17.12.2008, 20:18
Wim van Bemmel
isomo schreef:
[..]
> vonklengte kan trekken.
> Maar ik zou niet meteen hier aan denken.
> P.


Het klinkt allemaal naar verstopping in de brandstoftoevoer.
 #10  
17.12.2008, 23:20
jim
Wim van Bemmel had uiteengezet :
> isomo schreef:


> Het klinkt allemaal naar verstopping in de brandstoftoevoer.


Klinkt het niet, want dan draait hij niet meer volgas.
Het probleem manifisteert zich als de machine koud is.

Dus ontsteking of choke.
Soortgelijke onderwerpen