veit > auto

 #166  
17.04.2012, 13:59
En Vele Anderen
"Peter Manders" <just> wrote
> "En Vele Anderen" <xxx> wrote:
>> Een elektrische motor heeft het voordeel van gewicht
>> en grootte en van een theoretisch zeer hoog rendement.

> Het rendement van de energiecentrale wordt nogal eens
> vergeten in dit soort vergelijkingen.


De elektrische motor zelf heeft een rendement van tegen de 100%. De
opwekking van elektriciteit is hierbij buiten gelaten. Ik schrijf ook niet
voor niets: 'theoretisch zeer hoog rendement'. Als je elektriciteit opwekt
met zonnecellen of windmolens dan ziet het plaatje er goed uit.
Ik voorzie dat in de (verre) toekomst de fossiele brandstof zo schaars en
duur zal worden dat geen mens er meer over zal peinzen om die te gebruiken
voor zoiets banaals als energieopwekking..
 #167  
17.04.2012, 14:01
En Vele Anderen
"KE" <klaase01> wrote
> "Peter Manders" <just> schreef
> Inderdaad, maar het voordeel van een centrale is dat je
> brandstoffen kunt gebruiken, b.v. kolen, die niet toepasbaar
> zijn in een auto.


Of je auto gewoon opladen mbv zonnecellen..
 #168  
17.04.2012, 14:04
Huismus
En Vele Anderen schreef :
> Ik zie de huidige elektroauto's als zielige produkten die echt nergens toe
> dienen. Nouja behalve dan als testobject en om de mensen warm te maken voor
> elektrische auto's. Maar tot nu toe slaan ze geen deuk in een pakje boter
> door inferieure accu's (weinig capaciteit en loeizwaar)..


Precies, op Tesla na.

Een bruikbare EV voor iets grotere afstanden is nu eenmaal nog niet
goedkoop te maken.

Enkel de BYD e6 komt in de buurt met een range van zo'n 300km voor een
lagere prijs.

De meeste EV's zijn vooralsnog omgebouwde brandstof auto's.

De Tesla model S (vanaf juli in de VS), de Renault ZoŽ(vanaf september)
en de Nissan Leaf zijn VZIW de eerste van de grond af opgebouwde auto
EV's.
 #169  
17.04.2012, 14:05
En Vele Anderen
"Huismus" <no> wrote
> Als we even kijken naar de accu van de Tesla roadster (VZIW panasonic
> 18650 cellen)),dan heeft die 56kWh in 450kg.
> Slechts enkele jaren later komt de Tesla model S (VZIW panasonic 18650
> cellen) met 85kWh in ongeveer 355kg!
> De Envia accu die sinds kort in berichten verscheen gaat naar 400Wh/kg met
> een kWh prijs van ong $125 tov de Tesla Model S accu met ong 240Wh/kg.


Ja het gaat langzaam de goede kant op. Maar ik dacht meer aan hooguit 100
kilo voor een actieradius van 1000 km bij 120 km per uur. En dat zal nog wel
even duren..
 #170  
17.04.2012, 14:12
Huismus
En Vele Anderen schreef :
> "Huismus" <no> wrote
> Ja het gaat langzaam de goede kant op. Maar ik dacht meer aan hooguit 100
> kilo voor een actieradius van 1000 km bij 120 km per uur. En dat zal nog wel
> even duren..


Voor 1000 km heb je al snel 175 kWh nodig, niet onhaalbaar, dat kan wel
laadproblemen geven.

Daarom een innovatieve generator in de auto, waardoor je niet meer dan
100Kwh nodig hebt als opslag.

Laatste stap is onboard brandstof voor die innovatieve generator maken.

Geen centrales, laders, wisselstations meer nodig ,volledig
self-supporting.
 #171  
17.04.2012, 14:13
KE
"En Vele Anderen" <xxx> schreef in bericht
news:h1o1
> "KE" <klaase01> wrote
> Of je auto gewoon opladen mbv zonnecellen..

Als dat zou kunnen :-)
 #172  
17.04.2012, 14:16
KE
"En Vele Anderen" <xxx> schreef in bericht
news:g1r1
> "Peter Manders" <just> wrote
> De elektrische motor zelf heeft een rendement van tegen de 100%. De
> opwekking van elektriciteit is hierbij buiten gelaten. Ik schrijf ook niet
> voor niets: 'theoretisch zeer hoog rendement'. Als je elektriciteit opwekt
> met zonnecellen of windmolens dan ziet het plaatje er goed uit.
> Ik voorzie dat in de (verre) toekomst de fossiele brandstof zo schaars en
> duur zal worden dat geen mens er meer over zal peinzen om die te gebruiken
> voor zoiets banaals als energieopwekking..

In ons land kunnen windmolens en zonnecellen slechts een klein gedeelte van
de nodige energie opwekken, want we gebruiken nu, zonder EV's, al veel
elektrische energie. We hebben echter nog voor honderden jaren voorraad aan
kolen op aarde. Vele landen bouwen nieuwe kerncentrales.
 #173  
17.04.2012, 14:17
Huismus
KE schreef op 17-04-2012 :
> "En Vele Anderen" <xxx> schreef in bericht
> news:h1o1
> Als dat zou kunnen :-)


Dat word al geruime tijd door een aantal EV gebruikers gedaan Klaas.

De zon blijkt de grootste energiebron van allemaal, 4000 maal ons
aardse gebruik aan directe energie.

Helaas niet de oplossing voor grootverbruik on the spot, on demand,
maar wel voor langzaam vullen of snel vullen vanuit een buffer
mogelijkheid.
 #174  
17.04.2012, 14:22
KE
"En Vele Anderen" <xxx> schreef in bericht
news:g1r1
> "Peter Manders" <just> wrote
> De elektrische motor zelf heeft een rendement van tegen de 100%. De
> opwekking van elektriciteit is hierbij buiten gelaten. Ik schrijf ook niet
> voor niets: 'theoretisch zeer hoog rendement'. Als je elektriciteit opwekt
> met zonnecellen of windmolens dan ziet het plaatje er goed uit.
> Ik voorzie dat in de (verre) toekomst de fossiele brandstof zo schaars en
> duur zal worden dat geen mens er meer over zal peinzen om die te gebruiken
> voor zoiets banaals als energieopwekking..

De theoretische 100% is nietszeggend, omdat het om het totaalplaatje gaat.
"Warmte-verlies" van een verbrandingsmotor wordt vaak nuttig gebruikt voor
de verwarming van het interieur. Indien een EV ook moet verwarmen, zakt het
rendement dat overblijft voor tractie al behoorlijk. In de praktijk zitten
EV's vaak slechts op ca de helft van het opgegeven bereik en soms slechts op
1/3.
 #175  
17.04.2012, 14:30
BugHunter
En Vele Anderen <xxx> schreef:
> "KE" <klaase01> wrote
> Of je auto gewoon opladen mbv zonnecellen..


Ja, 's nachts zeker?
 #176  
17.04.2012, 14:36
En Vele Anderen
"Huismus" <no> wrote
> En Vele Anderen schreef :
> Voor 1000 km heb je al snel 175 kWh nodig, niet onhaalbaar, dat kan wel
> laadproblemen geven.
> Daarom een innovatieve generator in de auto, waardoor je niet meer dan
> 100Kwh nodig hebt als opslag.


Misschien dat de accu's in de toekomst zo'n grote capaciteit krijgen dat je
buiten een generator kan. Of snelle laadstations langs de weg maken het
mogelijk.
Een generator is zwaar en maakt de auto nodeloos duur en complex. In feite
is een generator plus alles wat er omheen hangt dood gewicht dat je alleen
nodig hebt als je verder rijdt dan de accu aankan.

> Laatste stap is onboard brandstof voor die innovatieve generator
> maken. Geen centrales, laders, wisselstations meer nodig ,volledig
> self-supporting.


Huh? Hoe wil je brandstof maken zonder energie? Zonnepanelen?
 #177  
17.04.2012, 14:48
En Vele Anderen
"KE" <klaase01> wrote
> "En Vele Anderen" <xxx> schreef
>> Of je auto gewoon opladen mbv zonnecellen..

> Als dat zou kunnen :-)


Het kan natuurlijk nu al maar dat is enkel weggelegd voor mensen die een
dikke portemonnee hebben. Maar als de prijs van zonnecellen blijft dalen dan
komt er een moment dat zoiets ook haalbaar is voor bescheidener inkomens..
 #178  
17.04.2012, 14:53
En Vele Anderen
"KE" <klaase01> wrote
> "En Vele Anderen" <xxx> schreef
>> Ik voorzie dat in de (verre) toekomst de fossiele brandstof zo schaars en
>> duur zal worden dat geen mens er meer over zal peinzen om die te
>> gebruiken voor zoiets banaals als energieopwekking..

> In ons land kunnen windmolens en zonnecellen slechts een
> klein gedeelte van de nodige energie opwekken, want we
> gebruiken nu, zonder EV's, al veel elektrische energie.


Als de energie duurder wordt dan zal er minder van gebruikt gaan worden.
Door slimme energie maatregelen en efficienter gebruik van energie. Denk ook
aan hergebruik en isolatie en zoiets simpels als een betere stroomlijn van
auto's.

> We hebben echter nog voor honderden jaren voorraad aan kolen op aarde.
> Vele landen bouwen nieuwe kerncentrales.


Duitsland en japan zien af van kernenergie in de toekomst. Nederland ziet
ook al af van een 2e borsele. Op zich is kernenergie ook maar een tijdelijke
oplossing. En zelfs aan steenkool komt ooit een eind..
 #179  
17.04.2012, 14:56
En Vele Anderen
"KE" <klaase01> wrote
> "En Vele Anderen" <xxx> schreef
> De theoretische 100% is nietszeggend, omdat het om het totaalplaatje gaat.
> "Warmte-verlies" van een verbrandingsmotor wordt vaak nuttig gebruikt voor
> de verwarming van het interieur. Indien een EV ook moet verwarmen, zakt
> het rendement dat overblijft voor tractie al behoorlijk. In de praktijk
> zitten EV's vaak slechts op ca de helft van het opgegeven bereik en soms
> slechts op 1/3.


Ja daar heb je helemaal gelijk in. Op dit moment kan je elektrische auto's
nog onmogelijk volwassen noemen. Maar vergeet niet de inventiviteit van
ontwerpers en ingenieurs..
 #180  
17.04.2012, 14:58
Peter Manders
On Tue, 17 Apr 2012 12:59:29 +0200, "En Vele Anderen" <xxx>
wrote:

>"Peter Manders" <just> wrote
>De elektrische motor zelf heeft een rendement van tegen de 100%. De
>opwekking van elektriciteit is hierbij buiten gelaten. Ik schrijf ook niet
>voor niets: 'theoretisch zeer hoog rendement'. Als je elektriciteit opwekt
>met zonnecellen of windmolens dan ziet het plaatje er goed uit.
>Ik voorzie dat in de (verre) toekomst de fossiele brandstof zo schaars en
>duur zal worden dat geen mens er meer over zal peinzen om die te gebruiken
>voor zoiets banaals als energieopwekking..


Ik voorzie dat de meeste mensen dan zo dicht op elkaar wonen dat
kinderen zullen vragen wat zonnecellen en windmolens zijn.

Fossiele brandstoffen zie ik als een fase in de ontwikkeling van de
mens. Van voorbijgaande aard dus, net zoals het stenen of bronzen
tijdperk zal deze tijd misschien ooit het koolstoftijdperk worden
genoemd. Misschien wordt zonneenergie daarna de belangrijkste
energiebron, maar ik betwijfel of dat kleinschalig gaat gebeuren. Er
is namelijk ook een verschuiving in macht over onderdanen. Vroeger was
slavernij heel gewoon, tegenwoordig is men slaaf van de bank, in de
toekomst denk ik meer van grootschalige energie, water en
voedselbedrijven.

Soortgelijke onderwerpen