veit > auto

 #196  
17.04.2012, 19:19
Huismus
En Vele Anderen schreef op 17-04-2012 :
> "Huismus" <no> wrote
> Misschien dat de accu's in de toekomst zo'n grote capaciteit krijgen dat je
> buiten een generator kan. Of snelle laadstations langs de weg maken het
> mogelijk.


Snelladers zijn er nu in NL tot 50kW (BYD heeft ze tot 100kW) en dat is
veel te weinig om bijvoorbeeld 200kWh in korte tijd massaal te laden.

> Een generator is zwaar en maakt de auto nodeloos duur en complex. In feite is
> een generator plus alles wat er omheen hangt dood gewicht dat je alleen nodig
> hebt als je verder rijdt dan de accu aankan.


Tenzij het een werkelijk innovatieve generator is.

>> Laatste stap is onboard brandstof voor die innovatieve generator
>> maken. Geen centrales, laders, wisselstations meer nodig ,volledig
>> self-supporting.

> Huh? Hoe wil je brandstof maken zonder energie? Zonnepanelen?


Alles op zijn tijd, eerst maar eens die gewenste accu en die gewenste
generator.

Geduld is een schone zaak toch.
 #197  
17.04.2012, 19:20
Huismus
Omnibus schreef :
> Op 17-4-2012 12:29, Huismus schreef:
> Je hebt het fanatisme en de volhardendheid van de oude alchemisten die
> dachten goud te kunnen maken van lood als je er maar hard genoeg in gelooft.


Ah, zo ken ik je weer.

Wat klopt er niet?
 #198  
17.04.2012, 19:43
En Vele Anderen
"Huismus" <no> wrote
> En Vele Anderen schreef :
> Op de Tesla's na!


Wel geslaagd als concept maar niet met de prijs..
 #199  
17.04.2012, 19:45
Omnibus
Op 17-4-2012 18:41, peter schreef:
> Omnibus:
>> Als je zes panelen op het dak van je eengezinswoning kwijt kunt en die

> tussen zuidwest en zuidoost gericht zijn, is zonne-energie met de
> huidige energieprijzen binnen tien jaar rendabel. ZONDER SUBSIDIE, en
> dat is gewoon een keihard feit.
> De verwachting is dat de prijzen van de panelen nog verder zullen
> dalen.


Droom jij maar vrolijk verder.
 #200  
17.04.2012, 19:46
Omnibus
Op 17-4-2012 19:01, Huismus schreef:
[..]
> Kortom;
> Het brandstoftijdperk zoals je dat nu kent moet verlaten worden om
> verder te kunnen komen, de koek is op voor deze evolutie.


Met een electromotor met accu de ruimte in gaan, dat lijkt me inderdaad
wel efficient. Dat nog niemand daar is opgekomen..
 #201  
17.04.2012, 19:46
Omnibus
Op 17-4-2012 19:20, Huismus schreef:
> Omnibus schreef :
> Ah, zo ken ik je weer.
> Wat klopt er niet?


Vraag je liever eens af wat er wl klopt in jouw verhalen.
 #202  
17.04.2012, 19:46
En Vele Anderen
"Huismus" <no> wrote
> Het brandstoftijdperk zoals je dat nu kent moet verlaten worden
> om verder te kunnen komen, de koek is op voor deze evolutie.


Jammer dat dit inzicht voor velen pas schijnt te komen als de brandstof duur
wordt..
 #203  
17.04.2012, 21:15
peter
Omnibus:

>Op 17-4-2012 18:41, peter schreef:
>Droom jij maar vrolijk verder.


[..]
 #204  
17.04.2012, 21:29
En Vele Anderen
"peter" <18konijn> wrote
> Omnibus:
> [..]


Als 'ze' de hoge rendementen (50 - 100% rendement in laboratoria) waar
kunnen maken die diverse onderzoekers het afgelopen jaar rapporteerden dan
zal de kostprijs nog wel wat verder dalen maar wat vooral prettig is is dat
het benodigde oppervlak zal flink afnemen..
 #205  
18.04.2012, 02:40
KE
"Huismus" <no> schreef in bericht
news:f2d1
> Snelladers zijn er nu in NL tot 50kW (BYD heeft ze tot 100kW) en dat is
> veel te weinig om bijvoorbeeld 200kWh in korte tijd massaal te laden.

En dan nog maar voor 1 auto.
 #206  
18.04.2012, 04:27
jaap
"Peter Manders" <just> schreef in bericht
news:sp2n
> On Mon, 16 Apr 2012 00:55:51 +0200, "jaap"
> <boomsmavoornaam> wrote:
> Tesla leent heel veel. De roadster is eigenlijk een Lotus als ik me
> niet vergis. En de Tesla S staat op een Mercedes E-Klasse onderstel,
> dat heb ik een aantal jaren geleden tenminste ooit aangekondigd
> gezien.


Dat klopt men probeert de goede dingen van een fabrikant over te nemen
in ruil voor batterij techniek.

Het succes is ook niet te danken aan iets geheel nieuws maar eerder
aan een juist inzicht.

Ik heb zelf niet zo een goed inzicht wat er precies bij speelt,
maar neem b.v. een Saab.
Het schijnt werkelijk onmogelijk te zijn om zelf een auto te maken,
zonder in dit geval van GM patenten gebruik te maken.
Het lijkt ongelovelijk maar het schijnt wel waar te zijn.

Het komt ook steeds meer voor dat fabriken enz van Patenten een soort
bussiness
maken zelfs dingen die niet gebruikt worden maar iets anders zijn worden
patenten opgevraagd.
Daarna kan een ander het wel vergeten om zoiets te maken zonder
de patent rechten te kopen.

(zie o,a de oude gevechten om schijfremmen enz.)

Jaap
[..]
 #207  
18.04.2012, 05:19
jaap
"KE" <klaase01> schreef in bericht
news:8031
> "jaap" <boomsmavoornaam> schreef in bericht
> news:48fe
> De rolweerstand beemt weinig toe als de auto 20% zwaarder wordt.


Dat is dan vreemd en mij niet geleerd en ik vind dat ook geen logika.

Als het totale wagengewicht 20% meer is neemt toch de rolweerstand ook met
20%
toe?

Het moeten
> versnellen van een auto kost meer energie als de massa groter wordt. In
> stadsverkeer moet je vaak stoppen en weer optrekken. Middels recupereren
> van de remenergie tracht men dit probleem op te lossen, maar het rendement
> daarvan is nog vrij laag.


Dat zal ook wel zo blijven (verbeteringen kunnen er natuurlijk altijd zijn.)
omdat allerlei wrijvingen en weerstanden gewoon bestaan blijven en
natuurlijk
niet opgevangen kunnen worden en weer omgezet in energie.

Als voorbeeldje:de rolweerstand en luchtweerstand en weerstanden in lagers
en motor kunnen zo niet opgevangen worden.
Op zijn hoogst kan men proberen om op de motor te remmen en die energie
(minder) te gebruiken zover mogelijk.
Maar hoe je dat zal willen doen met de gewone remmen ?

Jaap
 #208  
18.04.2012, 05:48
jaap
"En Vele Anderen" <xxx> schreef in bericht
news:89i1
> "peter" <18konijn> wrote
> Als 'ze' de hoge rendementen (50 - 100% rendement in laboratoria) waar
> kunnen maken die diverse onderzoekers het afgelopen jaar rapporteerden dan
> zal de kostprijs nog wel wat verder dalen maar wat vooral prettig is is
> dat het benodigde oppervlak zal flink afnemen..


Je kan ook andersom denken,misschien zijn er nog mensen in
Nederland die in inovatie geloven en nog moed hebben .
Gewoon zonnedaken gaan maken dan is het rendement niet belangrijk meer.
En daar staat tegenover voor nieuwbouw geen duur houtwerk meer en
stenen pannen, geen isolatie meer nodig enz.
Laat staan dat je waterkoeling toepast dan heb je nog warm water ook.

Jaap
 #209  
18.04.2012, 05:51
jaap
"KE" <klaase01> schreef in bericht
news:1213
> "BugHunter" <bughunter> schreef in bericht
> news:h482
> Misschien ziet het er over 20 jaar anders uit, maar voordat EV's
> grootschalig kunnen worden gebruikt, zullen er eerst vele centrales
> bijgebouwd moeten worden, incl. de nodige infrastructuur. Het voordeel is
> dat een EV zijn energie uit zowel een windmolen als een kerncentrale kan
> putten. Maar misschien wordt CTL en BTL (kunstmatig gemaakte hoogwardige
> dieselolie) wel eenvoudiger, want dan duurt het tanken slechts kort.


Ba,kernenergie is japan nog niet genoeg,moet het nu perse eerst in zeeland?

JB
 #210  
18.04.2012, 05:55
jaap
"En Vele Anderen" <xxx> schreef in bericht
news:1mu1
> "Huismus" <no> wrote
>> Het brandstoftijdperk zoals je dat nu kent moet verlaten worden
>> om verder te kunnen komen, de koek is op voor deze evolutie.

> Jammer dat dit inzicht voor velen pas schijnt te komen als de brandstof
> duur wordt..


Brandstof is helemaal niet duur op dit moment in iedergeval stukken goed
koper dan elektra.

JB

Soortgelijke onderwerpen