veit > fiets

 #1  
30.09.2017, 11:53
Hooglander
Ik heb de indruk dat fietsen met die kleine wielen veel zwaarder is dan het
fietsen op een normale fiets. Kan iemand mij dat uitleggen/bevestigen?
bij voorbaat dank.
 #2  
30.09.2017, 15:22
O. Udeman
Op 30-9-2017 om 11:53 schreef Hooglander:
> Ik heb de indruk dat fietsen met die kleine wielen  veel zwaarder is dan
> het fietsen op een normale fiets. Kan iemand mij dat uitleggen/bevestigen?
> bij voorbaat dank.


Hoe kleiner de wielen hoe groter de rolweerstand.
 #3  
03.10.2017, 00:35
Robby
"Hooglander" schreef in bericht news:ch31

> Ik heb de indruk dat fietsen met die kleine wielen veel zwaarder is dan
> het fietsen op een normale fiets. Kan iemand mij dat uitleggen/bevestigen?
> bij voorbaat dank.


Bij gangbare wielmaten 26, 27, 28 inch zal dat weinig uitmaken.
De meeste weerstand die een fietser ondervindt is de lucht- en niet de
rolweerstand.

Vouwfietsen hebben echter wel een slechte naam wat dat betreft, maar dat
heeft waarschijnlijk te maken met de belabberde kwaliteit van de wielen die
vaak worden geleverd.
Mits de wielen recht, goed gespaakt en op spanning zijn zul je verschil niet
snel merken.

Ik meen dat het tijdschrift Fiets daar vroeger diverse malen over geschreven
heeft n.a.v. het testen van Alex Moulton vouwfietsen.
Die zijn van uitzonderlijk hoge kwaliteit (ťn dito prijs). Daar zijn zelfs
race-uitvoeringen van, die niet onder doen voor exemplaren met 'normale'
wielen.

Een groot wiel rolt wel gemakkelijker over obstakels heen. Vandaar dat
mountainbikewielen tegenwoordiger ook in grotere maten worden geleverd.
 #4  
03.10.2017, 01:32
Bert(AWRvB)
Op 30-9-2017 om 11:53 schreef Hooglander:
> Ik heb de indruk dat fietsen met die kleine wielen  veel zwaarder is dan
> het fietsen op een normale fiets. Kan iemand mij dat uitleggen/bevestigen?
> bij voorbaat dank.


Dit hoort er ook bij:

Je kan een tekening maken (bv met Paint) teken daarop een lijn als
straat teken daar een steen op. Teken een kleine cirkel die op de straat
staat en de steen raakt en ook een grote cirkel die op de straat staat
en de steen raakt. De grote cirkel legt een grotere afstand af om op de
steen te komen dan de kleine cirkel.

Met een klein wiel heb je vanaf het moment dat het kleine wiel de steen
raakt tot het kleine wiel op de steen is per gereden centimeter meer
kracht nodig dan met een groot wiel vanaf het moment dat het grote wiel
de steen raakt tot het grote wiel op de steen is omdat het grote wiel
een langere afstand aflegt.
 #5  
04.10.2017, 11:44
Hooglander
"Robby" schreef in bericht news:514c

"Hooglander" schreef in bericht news:ch31

> Ik heb de indruk dat fietsen met die kleine wielen veel zwaarder is dan
> het fietsen op een normale fiets. Kan iemand mij dat uitleggen/bevestigen?
> bij voorbaat dank.


>>Bij gangbare wielmaten 26, 27, 28 inch zal dat weinig uitmaken.
>>De meeste weerstand die een fietser ondervindt is de lucht- en niet de
>>rolweerstand.


Sommige leveranciers geven zelf gewoon toe dat vouwfietsen met kleine wielen
zwaarder fietsen, dus wat moet ik nu geloven?
 #6  
04.10.2017, 12:49
Robby
"Hooglander" schreef in bericht news:kcq1

>>Bij gangbare wielmaten 26, 27, 28 inch zal dat weinig uitmaken.
>>De meeste weerstand die een fietser ondervindt is de lucht- en niet de
>>rolweerstand.


> Sommige leveranciers geven zelf gewoon toe dat vouwfietsen met kleine
> wielen zwaarder fietsen, dus wat moet ik nu geloven?


Geloven doe je in de kerk.
Ik ben trouwens benieuwd welke fabrikanten dat zijn.

Een klein wiel maakt bij gelijke snelheid meer omwentelingen en heeft
daardoor een hogere rolweerstand - tot zover klopt de theorie.
Een klein wiel rolt ook moeilijker over obstakels heen, op een slechte weg
(klinkers) merk je dat.
Een klein wiel is daarentegen ook lichter, heeft minder luchtweerstand en
een lager traagheidsmoment.

Maar het "zware rijden" hangt van meer factoren af: een slecht gespaakt
zwabberwiel, worstenbanden en een verkeerd verzet.
Wat veel fabrikanten en gebruikers onder "zwaar rijden" verstaan is het
enorm hoge aantal omwentelingen dat je moet maken om een beetje vooruit te
komen. Logisch: als je de tandwielverhouding niet aanpast is je verzet te
laag.
Alex Moulton's hebben om die reden een enorm groot voortandwiel:

[..]
[..]

Zo ook Bike Friday:
[..]

Wil je een vouwfiets en vertrouw je kleine wielen niet, kun je altijd nog
een Montague kopen:

[..]
 #7  
04.10.2017, 16:32
Hooglander
"Robby" schreef in bericht news:514c

"Hooglander" schreef in bericht news:kcq1

> Sommige leveranciers geven zelf gewoon toe dat vouwfietsen met kleine
> wielen zwaarder fietsen, dus wat moet ik nu geloven?


>Geloven doe je in de kerk.
>Ik ben trouwens benieuwd welke fabrikanten dat zijn.


je lult me te veel, ik blijf bij mijn eigen ervaring: vouwfietsen trappen
zwaarder. Doei
 #8  
04.10.2017, 17:43
O. Udeman
Op 4-10-2017 om 16:32 schreef Hooglander:
>> "Robby"  schreef in bericht news:514c

> "Hooglander"  schreef in bericht news:kcq1
>> je lult me te veel, ik blijf bij mijn eigen ervaring: vouwfietsen

> trappen zwaarder. Doei


Omdat de rolweerstand groter is. That's all. Hetgeen ik in mijn eerste
antwoord op jouw vraag op 30-9 reeds heb gezegd.. :-)
 #9  
06.10.2017, 01:11
Robby
"Hooglander" schreef in bericht news:k3t1

> je lult me te veel, ik blijf bij mijn eigen ervaring: vouwfietsen trappen
> zwaarder. Doei


Waarom stel je een vraag als je geen antwoord wil?
Soortgelijke onderwerpen