veit > telecom

 #1  
04.12.2017, 18:52
Linea Recta
Geen NL-alert gehad vandaag.
Kan dat misschien ook aan de provider liggen?
 #2  
04.12.2017, 19:23
O. Udeman
Op 4-12-2017 om 17:52 schreef Linea Recta:
> Geen NL-alert gehad vandaag.
> Kan dat misschien ook aan de provider liggen?


Geen idee. Ik heb een dual sim toestel met een telefoon- en een datasim.
Vorige keer had ik alleen het bericht via de telefoonprovider, vandaag
ook via de dataprovider (beide overigens via het KPN netwerk). Het lijkt
er op dat dat aan de kant van NL-Alert zit, want in de instellingen van
mijn toestel heb ik niets veranderd.
Een familielid ontving het bericht vier keer, twee anderen ontvingen
niets. Ik zal nog proberen daarvan de oorzaak te achterhalen.

(Erg jammer trouwens dat er slechts een keer per half jaar een
mogelijkheid tot testen is.)
 #3  
04.12.2017, 19:48
Sjoerd
Linea Recta:
> Geen NL-alert gehad vandaag.
> Kan dat misschien ook aan de provider liggen?


Je zegt niet welke provider je hebt. Ik heb T-Mobile, en het werkte perfekt.
Kloppen de instellingen? Hier de nodige aanwijzingen:
[..]
 #4  
04.12.2017, 19:51
Piet
Linea Recta wrote:
> Geen NL-alert gehad vandaag.


Ik ook niet. Gelukkig maar, want van dat takkegeluid krijg
je zo ongeveer een hartverzakking. Dus heb ik het uit staan.

Ben trouwens wel benieuwd wat in dit land "PresidentiŰle
waarschuwingen" zijn.

-p
 #5  
04.12.2017, 20:16
BugHunter
Linea Recta <bleep.bleep> schreef op Ma 4 Dec 2017 om 17:52:
> Geen NL-alert gehad vandaag.
> Kan dat misschien ook aan de provider liggen?


Volgens mij niet. Je stelt je toestel in,
niet je provider. Ik heb mijn toestel al een
tijd terug ingesteld, maar kreeg geen alert.
Vodafone.
 #6  
04.12.2017, 20:46
Linea Recta
"Sjoerd" <xx> schreef in bericht
news:1fxx
> Linea Recta:
>> Geen NL-alert gehad vandaag.
>> Kan dat misschien ook aan de provider liggen?

> Je zegt niet welke provider je hebt. Ik heb T-Mobile, en het werkte
> perfekt.


Prepaid van Kruidvat mobiel. (= KPN netwerk)

> Kloppen de instellingen? Hier de nodige aanwijzingen:
> [..]


Ja, Nokia Symbian.
 #7  
04.12.2017, 20:49
Linea Recta
"BugHunter" <bughunter> schreef in bericht
news:1cj1
> Linea Recta <bleep.bleep> schreef op Ma 4 Dec 2017 om 17:52:
> niet je provider. Ik heb mijn toestel al een
> tijd terug ingesteld, maar kreeg geen alert.
> Vodafone.
> --
> \ / [..]
> ------------///-----------------------------
> / \ Bye, BugHunter


Aha, ben kennelijk niet de enige. Bah, wat een geklungel...
 #8  
04.12.2017, 20:51
O. Udeman
Op 4-12-2017 om 19:16 schreef BugHunter:
> Linea Recta <bleep.bleep> schreef op Ma 4 Dec 2017 om 17:52:
>> Geen NL-alert gehad vandaag.
>> Kan dat misschien ook aan de provider liggen?
>> Volgens mij niet. Je stelt je toestel in,

> niet je provider. Ik heb mijn toestel al een
> tijd terug ingesteld, maar kreeg geen alert.
> Vodafone.


Weet je wel zeker dat je het toestel goed hebt ingesteld?
 #9  
04.12.2017, 20:54
Rob
Linea Recta <bleep.bleep> wrote:
> "BugHunter" <bughunter> schreef in bericht
> news:1cj1
> Aha, ben kennelijk niet de enige. Bah, wat een geklungel...


het is inherent aan het gebruikte mechanisme dat het niet 100%
betrouwbaar is.
dat ligt niet echt bij de provider (die kan het wel verkloten maar
die fase hebben we nu wel gehad denk ik) maar meer/ook bij je eigen
omgeving.
als je op het moment dat de melding komt geen bereik hebt door de plek
waar je dan bent dan mis je die melding.
en er is geen bevestiging van jouw telefoon terug naar het netwerk
dat je het ontvangen hebt (en bij uitblijven waarvan het netwerk het
bericht zou kunnen herhalen).
 #10  
04.12.2017, 20:58
BugHunter
O. Udeman <noid> schreef op Ma 4 Dec 2017 om 19:51:
> Op 4-12-2017 om 19:16 schreef BugHunter:
> Weet je wel zeker dat je het toestel goed hebt ingesteld?


Ja ik vond een handleiding voor mijn toestel
en het was geen probleem of twijfelachtig.
Wel is het al een tijd geleden maar ik ga er
van uit dat dat niet uitmaakt.
 #11  
04.12.2017, 21:02
BugHunter
Linea Recta <bleep.bleep> schreef op Ma 4 Dec 2017 om 19:49:
> "BugHunter" <bughunter> schreef in bericht
> news:1cj1
> Aha, ben kennelijk niet de enige. Bah, wat een geklungel...


Ik maak me er niet druk over. Als het niet
altijd blijkt te werken, is het belang ook
niet groot denk ik maar.
 #12  
04.12.2017, 21:44
E.S.®
Op 4-12-2017 om 19:46 schreef Linea Recta:
> "Sjoerd" <xx> schreef in bericht
> news:1fxx
> Prepaid van Kruidvat mobiel. (= KPN netwerk)
>> Ja, Nokia Symbian.

>Vermoedelijk heeft Fred Flintstone hem ook niet gekregen. ;-)
 #13  
04.12.2017, 22:21
O. Udeman
Op 4-12-2017 om 19:54 schreef Rob:
> Linea Recta <bleep.bleep> wrote:
> het is inherent aan het gebruikte mechanisme dat het niet 100%
> betrouwbaar is.
> dat ligt niet echt bij de provider (die kan het wel verkloten maar
> die fase hebben we nu wel gehad denk ik) maar meer/ook bij je eigen
> omgeving.
> als je op het moment dat de melding komt geen bereik hebt door de plek
> waar je dan bent dan mis je die melding.
> en er is geen bevestiging van jouw telefoon terug naar het netwerk
> dat je het ontvangen hebt (en bij uitblijven waarvan het netwerk het
> bericht zou kunnen herhalen).


Dat kom omdat het bericht geen individueel bericht is, gericht aan een
specifiek telefoonnummer zoals SMS, maar een algemeen bericht, genaamd
Cell Broadcast. Dat is een soort omroepbericht dat op een bepaald kanaal
wordt uitgezonden en als je je toestel op dat kanaal afgestemd hebt
staan kun je dat ontvangen via de cellen (zeg maar telefoonmasten) waar
je op dat moment verbinding mee hebt. Het kan net zo klein- of
grootschalig worden uitgezonden als wordt gewenst.

Het bericht komt wel alleen binnen als je toestel op dat moment ook
daadwerkelijk aan staat en ontvangst heeft. Staat het toestel uit of
heeft het geen dekking ontvang je ook geen CB bericht.

De verzender kan er voor kiezen om het bericht een aantal malen te
herhalen. Ik meen dat NL-Alert dat gedurende een half uur doet. Je kunt
dat ook zien als je de timestamp van het bericht bekijkt. Dat is bij het
NL-Alert van vandaag 12.00 uur als tijd van het bericht zelf. Het
tijdstip van ontvangst kan dus tot wel 30 minuten later zijn.

Vrijwel alle toestellen hebben een systeem waardoor het bericht maar een
keer wordt weergegeven. Is dat afwezig of werkt het niet goed, dan kun
je tientallen keren het zelfde bericht in je lijst krijgen. Ik heb dat
bij een toestel van een van mijn kinderen wel eens gezien. Die dacht dat
het een rariteit van CB was, maar dat lag dus aan het telefoontoestel.
 #14  
04.12.2017, 22:22
O. Udeman
Op 4-12-2017 om 20:02 schreef BugHunter:
> Linea Recta <bleep.bleep> schreef op Ma 4 Dec 2017 om 19:49:
>> Ik maak me er niet druk over. Als het niet

> altijd blijkt te werken, is het belang ook
> niet groot denk ik maar.


Het belang wordt zelfs zeer groot, want men wel het bestaande luchtalarm
gaan afschaffen en alleen nog maar gaan werken met NL-Alert. Dat is ook
de niet-toevallige reden dat NL-Alert altijd getest wordt op een moment
dat ook het akoestische systeem wordt getest.

Gezien de enorme problemen die NL-Alert in de praktijk blijkt op te
leveren, lijkt mij dat niet zo'n goed idee. En ook niet gezien de zeer
velen die geen telefoon hebben (of bij zich hebben) en de zeer vele
toeristen en andere buitenlanders hier in ons land die het ook niet
hebben omdat ze geen Nederlandse telefoon hebben.
Let wel: NL-Alert werkt enkel en alleen met deze instellingen in
Nederland en is dusdoende met geen enkele ander systeem in de wereld
compatible.
 #15  
04.12.2017, 22:30
O. Udeman
Op 4-12-2017 om 20:44 schreef E.S.®:
> Op 4-12-2017 om 19:46 schreef Linea Recta:
> Vermoedelijk heeft Fred Flintstone hem ook niet gekregen. ;-)


Die inderdaad niet, maar Cell Broadcast zit wel op elke GSM tot de
oudste toe, want is een toepassing die vanaf het begin in het protocol
heeft gezeten.

Het gebruik is primair gedacht voor toepassingen met gerichte reclame,
b.v. als je langs een winkel loopt en dan een gerichte reclameboodschap
op je GSM ontvangt. Dat is nooit wat geworden omdat het nut
twijfelachtig is en vooral omdat de betreffende winkelier dan een
picocell moet installeren en dat is natuurlijk te hoog gegrepen.

Commercieel is het voor providers ook niet interessant omdat het niet
individueel gericht is en je de ontvanger dus niet kent en dus zowel
geen geld in rekening kunt brengen als niet weet wie het allemaal
ontvangen en er dus ook geen persoonsgegevens uit kunt plukken.

Een provider in Nederland heeft bij gelegenheid van de Olympische spelen
(ik meen dat het Telfort was in 1996) zijn klanten wel langs die weg
voorzien van actuele informatie over de resultaten van onze sporters,
maar v.z.v. ik weet is het bij die ene gelegenheid gebleven.

Soortgelijke onderwerpen