veit > auto

 #1  
28.05.2005, 09:28
Appie uit Delft
Hoi Allemaal,

Wie weet wanneer de distrubitieriem vervangen moet worden van een Suzuki
Alto '98 [automaat]
Alvast bedankt voor het meedenken, groetjes Appie uit Delft
 #2  
28.05.2005, 10:14
Kaaskop
"Appie uit Delft" <appie54NO> schreef in bericht
news:le71
> Hoi Allemaal,
> Wie weet wanneer de distrubitieriem vervangen moet worden van een Suzuki
> Alto '98 [automaat]
> Alvast bedankt voor het meedenken, groetjes Appie uit Delft


De dealer?
 #3  
28.05.2005, 12:30
Niels
"Appie uit Delft" <appie54NO> schreef in bericht
news:le71
> Hoi Allemaal,
> Wie weet wanneer de distrubitieriem vervangen moet worden van een Suzuki
> Alto '98 [automaat]
> Alvast bedankt voor het meedenken, groetjes Appie uit Delft


Om de 100.000 km
 #4  
28.05.2005, 12:32
U-96
"Appie uit Delft" <appie54NO> schreef in bericht
news:le71
> Hoi Allemaal,
> Wie weet wanneer de distrubitieriem vervangen moet worden van een Suzuki
> Alto '98 [automaat]
> Alvast bedankt voor het meedenken, groetjes Appie uit Delft


Distributieriem vervangen bij 100.000 km.
Dat is altijd veilig.
 #5  
28.05.2005, 20:59
André-Hessel Jensma
On Sat, 28 May 2005 12:32:09 +0200, "U-96" <u96>
wrote:

>"Appie uit Delft" <appie54NO> schreef in bericht
>news:le71
>Distributieriem vervangen bij 100.000 km.
>Dat is altijd veilig.


De riemen hebben meestal ook een maximale levensduur in jaren, meestal
een jaar of 4 a 5. En bij de meeste Alto's komt dat een stuk eerder
dan de 100.000 km....

André-Hessel
(die het ook gewoon even aan z'n dealer zou vragen)
 #6  
30.05.2005, 09:43
Janderman
Bij de alto is voorgeschreven: iedere 120.000 kilometer of 12 jaar !

Ik heb zelf een alto automaat van '99 en gebeld met drie dealers. Deze
zeggen:" vervangen is een voorzorgsmaatregel en het voorschrift vanuit
de fabriek is zoals bovenstaand".
Eerder vervangen is onzin, om je dit sowieso preventief doet.
Riemen van Alto schijnen heel, heel,heel zelden te breken.

Zelf ga ik hem dus niet uit voorzorg vervangen, maar doe dat bij 10
jaar of 90.000 kilometer.

Wat eerder komt valt onder de categorie "pech hebben".
 #7  
30.05.2005, 22:44
Remco Meeder
Janderman wrote:
> Bij de alto is voorgeschreven: iedere 120.000 kilometer of 12 jaar !
> Ik heb zelf een alto automaat van '99 en gebeld met drie dealers. Deze
> zeggen:" vervangen is een voorzorgsmaatregel en het voorschrift vanuit
> de fabriek is zoals bovenstaand".
> Eerder vervangen is onzin, om je dit sowieso preventief doet.
> Riemen van Alto schijnen heel, heel,heel zelden te breken.
> Zelf ga ik hem dus niet uit voorzorg vervangen, maar doe dat bij 10
> jaar of 90.000 kilometer.

Het hangt er ook vanaf wat er gebeurd als de riem breekt, als het een
non-interference motor is dan gebeurd er helemaal niets als de riem
breekt, dan is het een kwestie van alles op tijd zetten, nieuwe riem er
op en draaien maar weer.

Als je een interference motor hebt (99,99% van de diesels volgens mij en
benzinemotoren met hogere compressieverhoudingen) dan maken de zuigers
zeer innig kennis met de kleppen en dat vinden ze allebij niet fijn...
Bij het laatste type motor is het zeker wel verstandig om na een aantal
jaren de riem preventief te vervangen, een riem is nog altijd goedkoper
dan een ruilmotor...

Remco
 #8  
31.05.2005, 12:58
Edmund
In message <1117438991.120322.8000>, "Janderman"
wrote:
> Bij de alto is voorgeschreven: iedere 120.000 kilometer of 12 jaar !
> Ik heb zelf een alto automaat van '99 en gebeld met drie dealers. Deze
> zeggen:" vervangen is een voorzorgsmaatregel en het voorschrift vanuit
> de fabriek is zoals bovenstaand".
> Eerder vervangen is onzin, om je dit sowieso preventief doet.
> Riemen van Alto schijnen heel, heel,heel zelden te breken.
> Zelf ga ik hem dus niet uit voorzorg vervangen, maar doe dat bij 10
> jaar of 90.000 kilometer.


Altijd leuk als je niks te doen hebt op deze groep, dan ga je
het gewoon over distributie riemen hebben :-)
Kijk de Susuki zegt uit voorzorg dat de riem voor alle zekerheid!!!
om de 12 jaar of 120000 km vervangen moet worden.

Jij zegt eerder vervangen is onzin, daar heb je volkomen gelijk in.
Maar vervolgens doe jij dat om de 10 jaar of 90.000 km, schiet
mij maar lek.
[..]
 #9  
31.05.2005, 13:09
Janderman
Angst is een slechte en dure raadgever. Gewoon gezond verstand
gebruiken.

De alto's met 800cc motor gaat alles goed als de riem knapt, bij 1000cc
en hoger ben je de klos, aldus de garage !
 #10  
31.05.2005, 13:21
Edmund
In message <d7fu07$2e9$1>, Remco Meeder wrote:
> Janderman wrote:
> Het hangt er ook vanaf wat er gebeurd als de riem breekt, als het een
> non-interference motor is dan gebeurd er helemaal niets als de riem
> breekt, dan is het een kwestie van alles op tijd zetten, nieuwe riem er
> op en draaien maar weer.
> Als je een interference motor hebt (99,99% van de diesels volgens mij en
> benzinemotoren met hogere compressieverhoudingen) dan maken de zuigers
> zeer innig kennis met de kleppen en dat vinden ze allebij niet fijn...
> Bij het laatste type motor is het zeker wel verstandig om na een aantal
> jaren de riem preventief te vervangen, een riem is nog altijd goedkoper
> dan een ruilmotor...


Tja, de fabrikanten zullen zelf wel niet weten hoelang hun spullen
meegaan nietwaar? Het is toch gewoon onzin om alles preventief te
vervangen die fabrikanten zijn heus niet gek hoor.
Hoeveel riemen denk je dat er breken er binnen de geadviseerde
gebruikersperiode?
Zelf schat dit aantal op 0.00, weet jij het beter? Ik heb talloze
malen riemen gezien die meer dan 2 X het voorgeschreven aantal jaren
meedraaiden en tot honderdduizenden km teveel draaiden.
Toch gebeurd het maar zelden dat een riem breekt, en van riemen die
voortijdig breken heb ik helemaal nog nooit gehoord.
Als zegt dat je nooit weet hoeveel/en hoevaak de km teller
tegug gedraaid is en dat je niet weet hoeveel km een blok gelopen
heeft zeg ik OK maar dat is iets anders dan dat een riem z'n km's
niet haalt.
 #11  
31.05.2005, 20:35
André-Hessel Jensma
On Tue, 31 May 2005 13:21:15 +0200, Edmund <nomail> wrote:

>Hoeveel riemen denk je dat er breken er binnen de geadviseerde
>gebruikersperiode?
>Zelf schat dit aantal op 0.00, weet jij het beter? Ik heb talloze
>malen riemen gezien die meer dan 2 X het voorgeschreven aantal jaren
>meedraaiden en tot honderdduizenden km teveel draaiden.
>Toch gebeurd het maar zelden dat een riem breekt, en van riemen die
>voortijdig breken heb ik helemaal nog nooit gehoord.


Verdiep je eens in auto's: De Ford Escort (zowel 1.3 als 1.8d) stond
erom bekend. Bij mijn ouders brak hij al bij 46.000 km...
Verder is er voor de Laguna 1.9 dTi met airco zelfs een terugroepactie
geweest omdat riemen te snel braken (er is toen het een en ander aan
de rollen verbeterd).
En dan zijn er ook in deze ng nog talloze voorbeelden van te vroeg
brekende riemen. Zoek ze maar eens op met Google.
Gelukkig is de kans dat je riem breekt maar klein, maar hij is zeker
niet verwaarloosbaar!

André-Hessel
 #12  
31.05.2005, 22:55
Edmund
In message <8ebp91ldgb15g51n165f1b9td7ho559cpb>, Andr-Hessel Jensma
wrote:
> On Tue, 31 May 2005 13:21:15 +0200, Edmund <nomail> wrote:
> Verdiep je eens in auto's: De Ford Escort (zowel 1.3 als 1.8d) stond
> erom bekend. Bij mijn ouders brak hij al bij 46.000 km...


Oh ja? eerste auto zelf nieuw gekocht? of bij die goudeerlijke
garage met "origineel waar" van een oud vrouwtje geweest?

> Verder is er voor de Laguna 1.9 dTi met airco zelfs een terugroepactie
> geweest omdat riemen te snel braken (er is toen het een en ander aan
> de rollen verbeterd).


Dat kan natuurlijk, fabrieksfouten komen voor en dan krijg je zo'n aktie
en dan is het zeer waarschijnlijk verholpen.

> En dan zijn er ook in deze ng nog talloze voorbeelden van te vroeg
> brekende riemen. Zoek ze maar eens op met Google.


Ga ik doen.
[..]
 #13  
01.06.2005, 11:45
peewee
True or not, out of Edmund we got:

[KNIP]
[..]
> tegug gedraaid is en dat je niet weet hoeveel km een blok gelopen
> heeft zeg ik OK maar dat is iets anders dan dat een riem z'n km's
> niet haalt.


Praat eens met iemand die al langere tijd bij een Fiatdealer werkt. Daar hebben ze
distributieriemen gehad die in vervangingstermijn teruggingen van 120 kkm naar 60 kkm
(en later weer naar 80 kkm)
 #14  
01.06.2005, 12:37
Janderman
Een fiat is natuurlijk geen suzuki !
 #15  
01.06.2005, 13:39
Appie uit Delft
> Hoi Allemaal,
> Wie weet wanneer de distrubitieriem vervangen moet worden van een Suzuki
> Alto '98 [automaat]
> Alvast bedankt voor het meedenken, groetjes Appie uit Delft

Iedereen bedankt voor zijn inbreng.
Vanmorgen naar de garage geweest en we hebben samen gekeken in de data-base.
Vervangen om de 100.000km en er stond niks over evt aantal jaren.
Het is wel zo dat als die breekt er flinke moterschade zal ontstaan.
Met vriendelijke groet, Appie uit Delft

Soortgelijke onderwerpen