veit > auto

 #1  
11.07.2005, 18:38
Michiel Bruijn
Hallo,

De koppeling van mijn peugeot begint aardig te gieren bij een dot gas.
Ik vermoed dus ook dat hij versleten is. Er staat 230.000 km op de
teller en weet even niet of hij al eens vervangen is.

Nu zit ik echter te denken om het zelf te gaan doen. Op mijn werk hebben
wij een garage met brug die beschikbaar is voor de auto hobby club.

Ik ben wel handig (fijnmechanisch instrumentmaker van beroep) maar heb
0,1 % ervaring met auto's. Meer dan een band en lamp vervangen heb ik
niet gedaan aan een auto.

Ik vraag me af of een koppeling makkelijk zelf te vervangen is zonder
een hele motor uit elkaar te hoeven halen. Hoe lang doet een
geroutineerd vakman er over?

Is het zinvol om bij de sloop een koppeling te halen en die er in te
zetten? Hij hoeft geen 100.000 km meer mee te gaan iig.

Dank voor alle antwoorden.

Groet,
Michiel
 #2  
11.07.2005, 22:17
De Kameel
Michiel Bruijn wrote:

> Ik vraag me af of een koppeling makkelijk zelf te vervangen is zonder
> een hele motor uit elkaar te hoeven halen.


Als je de hele motor uit elkaar haalt, dan ben je in ieder geval fout
bezig. ;-)

> Hoe lang doet een
> geroutineerd vakman er over?


Ik denk 2 of 3 uur.

Nu mijn ervaring: samen met wat vrienden heb ik de koppeling van een Volvo
240 vervangen. Dat zou niet moeilijk hoeven zijn (genoeg ruimte in die
Volvo), alleen hebben we er (als onervaren ondeskundigen) dagen en dagen
over gedaan.

In een compacte 106 lijkt het me helemaal een uitdaging.

> Is het zinvol om bij de sloop een koppeling te halen en die er in te
> zetten? Hij hoeft geen 100.000 km meer mee te gaan iig.


Die koppelingsplaat (en drukgroep) is niet zo duur, dus zou ik nieuw kopen.

De Kameel
 #3  
11.07.2005, 23:10
pascal
"Michiel Bruijn" <use.reply.to> wrote in message
news:0eg1

> Ik vraag me af of een koppeling makkelijk zelf te vervangen is zonder een
> hele motor uit elkaar te hoeven halen. Hoe lang doet een geroutineerd
> vakman er over?


Auto afhankelijk, hoe makkelijk is de versnellingsbak los te halen? Als dat
al moet.....

> Is het zinvol om bij de sloop een koppeling te halen en die er in te
> zetten? Hij hoeft geen 100.000 km meer mee te gaan iig.


Nee, zou ik niet doen. Zonde van het sleutelwerk als blijkt dat die
koppeling ook slecht is.

Met een beetje geluk is de drukgroep nog goed en de drukaslager, en dan valt
het wel mee qua prijs....
 #4  
11.07.2005, 23:16
Peter Koning
"Michiel Bruijn" <use.reply.to> schreef in bericht
news:0eg1
> Hallo,
> De koppeling van mijn peugeot begint aardig te gieren bij een dot gas. Ik
> vermoed dus ook dat hij versleten is. Er staat 230.000 km op de teller en
> weet even niet of hij al eens vervangen is.


Zelf vervangen zonder kennis lijkt me geen optie.
Er moet tenminste 1 veerpoot/aandrijfas los, en de hele bak moet er voor
weg.
De nieuwe koppeling drukgroep/frictieplaat/druklager moet precies recht
zitten, anders krijg je de prise-as er nooit meer in, en het is moeilijk
mikken met een hele bak in je handen:-)

Kijk eens of er op die club geen handige doe het zelver is die je zou kunnen
helpen.

Peter K
 #5  
12.07.2005, 08:57
Koos Pol
Michiel Bruijn wrote (Monday 11 July 2005 18:38):

> Ik vraag me af of een koppeling makkelijk zelf te vervangen is
> zonder een hele motor uit elkaar te hoeven halen. Hoe lang doet
> een geroutineerd vakman er over?


Ik heb redelijk autosleutel ervaring en heb vorige maand voor het
eerst zelf de koppeling vervangen (Mazda 323). Zo voor de deur op
straat.
Met hulp van de buurman (automonteur) heb ik er een hele zaterdag
over gedaan. Zonder hulp was het me nooit gelukt. Want als je
niet weet waar je aan begint, dan weet je niet waar je aan
begint. Maar het kan dus wel.

> Is het zinvol om bij de sloop een koppeling te halen en die er
> in te zetten? Hij hoeft geen 100.000 km meer mee te gaan iig.


Een nieuwe compleet kostte mij (dacht ik) 180,=.
 #6  
12.07.2005, 17:49
Peter Koning
"pascal" <nospam> schreef in bericht
news:kcq1
> Met een beetje geluk is de drukgroep nog goed en de drukaslager, en dan
> valt het wel mee qua prijs....


Wanneer je eerst de hele bak er voor weg moet halen, ga je niet gokken of de
3 onderdelen die je moet vervangen misschien nog wel redelijk zijn.

Peter K
 #7  
12.07.2005, 19:53
Michiel Bruijn
Peter Koning wrote:
> "pascal" <nospam> schreef in bericht
> news:kcq1
>>Met een beetje geluk is de drukgroep nog goed en de drukaslager, en dan
>>valt het wel mee qua prijs....

> Wanneer je eerst de hele bak er voor weg moet halen, ga je niet gokken of de
> 3 onderdelen die je moet vervangen misschien nog wel redelijk zijn.


Hoe bedoel je dat? Bedoel je soms dat je zowieso de hele bak moet
weghalen en daarom maar meteen die 3 onderdelen kunt vervangen omdat je
dan toch al makkelijk bij kan?

Wat kan er stuk gaan aan een drukgroep? Heeft iemand een gedetailleerd
plaatje van zoiets. Ik heb wel een plaatje gevonden en heb het idee dat
het soort van bladveren zijn.

Goed, over een drukaslager kan ik wel iets verzinnen, dat ding kan
versleten zijn en rammelen.

Gewoon alle 3 dingen nieuw kopen en vervangen liefst in combinatie met
iemand die enige ervaring heeft. Zeg ik dat zo goed?
 #8  
12.07.2005, 23:01
Peter Koning
"Michiel Bruijn" <use.reply.to> schreef in bericht
news:ui6c
> Hoe bedoel je dat? Bedoel je soms dat je zowieso de hele bak moet weghalen
> en daarom maar meteen die 3 onderdelen kunt vervangen omdat je dan toch al
> makkelijk bij kan?


Helemaal goed:-)

> Wat kan er stuk gaan aan een drukgroep? Heeft iemand een gedetailleerd
> plaatje van zoiets. Ik heb wel een plaatje gevonden en heb het idee dat
> het soort van bladveren zijn.


Een drukgroep drukt de plaat strak tegen het vliegwiel, zodat je een min of
meer directe verbinding krijgt naar de as van je versnellingsbak.
Een diafragmadrukgroep ga ik trachten uit te leggen:-)
Je zult wel eens een dunne metalen plaat heen en weer bewogen hebben, dan
maakt hij een mooi geluid.
Stel je die plaat als een rondje voor waar je hetzelfde mee zou doen.
Wat je zal merken is dat voorbij het middelpunt de plaat min of meer uit
zichzelf doorgaat en kloing zegt:-)
Datzelfde plaatje is door middel van zeg maar zaagsnedes over de volle 360
graden verdeelt in "vingers" met in het midden een wat groter gat waar de
prise-as van de versnellingsbak doorheen gaat, en het druklager tegenaan
loopt.
Aan de buitenste zijkant is de drukplaat bevestigd, daaromheen zit een
metalen huis.
Wanneer je nu door middel van het druklager midden in de ring drukt, gaat de
plaat naar binnen, en de drukring in de tegenovergestelde richting.
Doordat de plaat na het middenpunt min of meer de neiging heeft om vanzelf
verder te gaan, heb je een soort bekrachtiging.
Tot zover de uitleg.
Tezamen met deze link zou het duidelijk moeten zijn:-)

[..]

> Gewoon alle 3 dingen nieuw kopen en vervangen liefst in combinatie met
> iemand die enige ervaring heeft. Zeg ik dat zo goed?


Alweer helemaal goed:-)

Peter K
 #9  
13.07.2005, 10:00
Robert Brink
Michiel Bruijn <use.reply.to> wrote:
> Wat kan er stuk gaan aan een drukgroep? Heeft iemand een gedetailleerd
> plaatje van zoiets. Ik heb wel een plaatje gevonden en heb het idee dat
> het soort van bladveren zijn.


Een van de 'vingers' van de drukgroep kan afbreken en de complete
koppeling vernielen.

/R
 #10  
13.07.2005, 10:56
Koos Pol
Michiel Bruijn wrote (Tuesday 12 July 2005 19:53):

> Wat kan er stuk gaan aan een drukgroep?


Bij mij bleek uiteindelijk de drukgroep z'n veerkracht te hebben
verloren. De koppelingsplaten waren verrassend nog goed. Toch de
hele boel vervangen. Zoals al eerder gezegd, als je't spul toch
al los hebt liggen dan vervang je gewoon alle drie: platen,
drukgroep en lager.

Koos
 #11  
13.07.2005, 20:28
Michiel Bruijn
Koos Pol wrote:
> Michiel Bruijn wrote (Tuesday 12 July 2005 19:53):
>>>Wat kan er stuk gaan aan een drukgroep?

>> Bij mij bleek uiteindelijk de drukgroep z'n veerkracht te hebben

> verloren. De koppelingsplaten waren verrassend nog goed. Toch de
> hele boel vervangen. Zoals al eerder gezegd, als je't spul toch
> al los hebt liggen dan vervang je gewoon alle drie: platen,
> drukgroep en lager.


Heren, bedankt voor alle respons. Ik weet voorlopig even voldoende.
Eerst maar eens informeren naar de prijs van de onderdelen.
Soortgelijke onderwerpen