veit > auto

 #1  
21.09.2005, 19:30
sprokkie
Hoi allemaal,

Mijn schoonzusje vroeg me om mee te gaan kijken naar een Golf uit 1996
Het is een Golf met een 1.4Ltr motor en een km stand van ongeveer 250.000 KM
De Golf rijd op gas.

Wie kan mij de punten vertellen waar we op moeten letten bij deze auto.

groeten

Bassie
--
 #2  
21.09.2005, 20:51
Maurits
"sprokkie" <bassie29> schreef in bericht
news:3001
> Hoi allemaal,
> Mijn schoonzusje vroeg me om mee te gaan kijken naar een Golf uit 1996
> Het is een Golf met een 1.4Ltr motor en een km stand van ongeveer 250.000
> KM
> De Golf rijd op gas.
> Wie kan mij de punten vertellen waar we op moeten letten bij deze auto.


Rotte balken en de distributieriem en bij 250k kan je tegen slechte lagers
aanlopen, versleten koolborstels startmotor en rotte dynamo ed. Huur een
deskundige in!

Maurits
 #3  
21.09.2005, 22:59
Donkeyman
"sprokkie" <bassie29> schreef in bericht
news:3001
> Hoi allemaal,
> Mijn schoonzusje vroeg me om mee te gaan kijken naar een Golf uit 1996
> Het is een Golf met een 1.4Ltr motor en een km stand van ongeveer 250.000
> KM
> De Golf rijd op gas.
> Wie kan mij de punten vertellen waar we op moeten letten bij deze auto.
> Bassie
> --

Na 250.000 km zal de cylinderkop wel gaar zijn door het LPG gebruik.
Koprevisie kost je ongeveer 1250 euro incl. BTW.
 #4  
21.09.2005, 23:01
Robert
"Maurits" <no> schreef in bericht
news:3050
> "sprokkie" <bassie29> schreef in bericht
> news:3001
> Rotte balken en de distributieriem en bij 250k kan je tegen slechte lagers
> aanlopen, versleten koolborstels startmotor en rotte dynamo ed. Huur een
> deskundige in!
>> Maurits


En verder:
- of de versnellingbak niet kraakt als je van 3 naar 2 terugschakelt.
- of de versnellingspook niet teveel speling heeft: overbrengingskogels
onder de auto versleten
- water onder het reservewiel achterin: lekkage via de achterlichten
- schokbrekers
- vette onderkant van de motor: olielekkage bij de krukasdichtingen of de
versnellingsbak
- knokkende geluiden in de bocht: homokyneten (=kruiskoppelingen in de
aandrijfassen) versleten.

250k is wel veel. Bij 200-250k komen er allerlei reparaties (schokbrekers,
wiellagers, homokyneten, .....). Als die nog niet zijn uitgevoerd, kost het
een paar cent. Maar daarna gaat het ook weer een poos goed.
 #5  
21.09.2005, 23:26
Robert
Robert wrote:

[..]
> - knokkende geluiden in de bocht: homokyneten (=kruiskoppelingen in de
> aandrijfassen) versleten.
> 250k is wel veel. Bij 200-250k komen er allerlei reparaties (schokbrekers,
> wiellagers, homokyneten, .....). Als die nog niet zijn uitgevoerd, kost
> het een paar cent. Maar daarna gaat het ook weer een poos goed.
> --
> Groeten,
> Robert


Gescheurd uitlaatspruitstuk komt veel voor bij golf op lpg
 #6  
21.09.2005, 23:54
Robert Brink
sprokkie <bassie29> wrote:
> Hoi allemaal,
> Mijn schoonzusje vroeg me om mee te gaan kijken naar een Golf uit 1996
> Het is een Golf met een 1.4Ltr motor en een km stand van ongeveer 250.000 KM
> De Golf rijd op gas.
> Wie kan mij de punten vertellen waar we op moeten letten bij deze auto.


Een Golf 1.4 (basisuitvoering) van bijna 10 jaar oud met 250.000 op de
teller is zo ongeveer de oud-ijzerprijs waard. Het motortje is
waarschijnlijk erg vermoeid en de cylinderkop aan revisie toe. Als het dan
toch een Golf moet zijn, ga op zoek naar een dieselmodel.

/R
 #7  
22.09.2005, 13:47
Johannes
"sprokkie" <bassie29> schreef in bericht
news:3001
> Hoi allemaal,
> Mijn schoonzusje vroeg me om mee te gaan kijken naar een Golf uit 1996
> Het is een Golf met een 1.4Ltr motor en een km stand van ongeveer 250.000 KM
> De Golf rijd op gas.
> Wie kan mij de punten vertellen waar we op moeten letten bij deze auto.


Je moet kijken naar alle aandachtspunten waar je bij elke "oude" auto naar
zou laten kijken. Laat desnoods een aankoopkeuring uitvoeren, vóórdat je
eventueel tot aankoop besluit. Ik ken de specifieke zwakke punten van deze
Golf niet (in het algemeen zijn Golfs degelijke en courante auto's), maar
omdat het een LPG-auto betreft met een dergelijke hoge kilometerstand, is
wel extra aandacht voor de cilinderkop nodig (kan overigens ook geen kwaad
bij een niet-LPG-auto). Het kán zijn dat die nog niet zo lang geleden is
gereviseerd of vervangen (dan is het prima) of dat de LPG-installatie er pas
op latere leeftijd is ingebouwd. Maar anders moet je zeker laten kijken naar
hoeveel stelruimte de kleppen nog hebben (door een monteur snel te zien na
afname van het kleppendeksel). Als dat niet veel meer is, houd dán rekening
met een spoedige cilinderkoprevisie. Dat is ook niet erg, mits je het maar
in de koopprijs meecalculeert.
 #8  
25.09.2005, 17:23
James T. Kirk
Robert was convinced that everybody would like to read this:

> Gescheurd uitlaatspruitstuk komt veel voor  bij golf op lpg


Klopt, heb ik gehad bij Golf 1800 met wel 90(!) pk! ;-)
 #9  
25.09.2005, 18:56
Draak
James T. Kirk heeft ons zojuist aangekondigd :
> Robert was convinced that everybody would like to read this:
>> Gescheurd uitlaatspruitstuk komt veel voor  bij golf op lpg

> Klopt, heb ik gehad bij Golf 1800 met wel 90(!) pk! ;-)


Niet alleen op LPG, die uitlaatspruitstukken zijn ondergedimensioneerd,
mijn golfje cabrio (type 1) heeft dat probleem ook.
Gaat nog een spagetti spruitstuk onder, dan kan de hitte beter
afgevoerd worden.
 #10  
10.10.2005, 23:10
manoman
"sprokkie" <bassie29> schreef in bericht
news:3001
> Hoi allemaal,
> Mijn schoonzusje vroeg me om mee te gaan kijken naar een Golf uit 1996
> Het is een Golf met een 1.4Ltr motor en een km stand van ongeveer 250.000
> KM
> De Golf rijd op gas.
> Wie kan mij de punten vertellen waar we op moeten letten bij deze auto.
> Bassie
> --
> -----------------


Mijn golf 1.6 benzine uit 1989 is de 250 dkm al een tijdje voorbij. Mankeert
nog niks aan. Laatste apk was alleen een koppelingskabel. Je kunt dus ook
gewoon geluk hebben. Maar neem een deskundige mee met dat soort auto's. En
keer 'm binnenste buiten. Onderhoudshistorie en kennis van de vorige
eigenaren is ook wel handig. Maak een proefrit. Niet de straat op en neer,
maar een flink stuk. Laat hem een tijdje nahijgen en loop er nog eens
omheen, en kijk eronder. Ook onder de motorkap, want mogelijke lekkerij.

gr
hans
 #11  
19.10.2005, 11:22
André
"sprokkie" <bassie29> schreef in bericht
news:3001
> Hoi allemaal,
> Mijn schoonzusje vroeg me om mee te gaan kijken naar een Golf uit 1996
> Het is een Golf met een 1.4Ltr motor en een km stand van ongeveer 250.000
> KM
> De Golf rijd op gas.
> Wie kan mij de punten vertellen waar we op moeten letten bij deze auto.
>- lekkage aan de radiator voor de interieurverwarming; zwak punt

- ook de zekeringkast van de golf is zwak
- controleer de schakelaar voor de ventilator van de verwarming; die wil wel
eens doorbranden
- let op een piepende v-snaar van de dynamo
 #12  
19.10.2005, 12:13
superkees
André schreef:

> "sprokkie" <bassie29> schreef in bericht
> news:3001
> - lekkage aan de radiator voor de interieurverwarming; zwak punt
> - ook de zekeringkast van de golf is zwak
> - controleer de schakelaar voor de ventilator van de verwarming; die wil wel
> eens doorbranden
> - let op een piepende v-snaar van de dynamo


Piepende V-snaar maak ik mij niet meer druk over.

Zwakke punten:

- Als een Golf op de krik heeft gestaan, buigen er randjes om, waar
water in blijft staan en dat gaat roesten. Dus even de balken links en
rechts onder de voor en achterportieren checken.
- Roest aan de achterklep.
- Roest op het dak, met name aan de voorkant.

Voor het overige:

- check gewoon alles wat je kunt bedienen: ramen, remmen,
deuren,motorkap, achterklep, centrale vergrendeling, gordels, alle
knopjes.
- kijk naar het merk banden. Dure banden betekent vaak dat de auto
serieus is onderhouden en dat er niet beknibbeld is.

Mijn Golf 3 is vorige week gekeurd bij 242000 km en afgezien van banden
en ruitenwissers helemaal niets aan de hand.
Soortgelijke onderwerpen