veit > auto

 #1  
29.10.2005, 00:35
con73
Graag zou ik advies willen hebben over het volgende.

Een half jaar geleden hebben wij een Renault Kangoo Diesel 1.9 gekocht
van 4 jaar oud. Voor aankoop 2 keer proefgereden, alles prima. Auto
gekocht waarbij nog wel de distributieriem is vervangen. Vanaf het
eerste moment dat we erin reden stottert de auto echter wanneer hij
stationair loopt. We zijn toen direct weer terug gegaan naar de garage
maar die gaven aan dat dit mogelijk lag aan dat men in de garage de
auto altijd zeer kort aan heeft gehad en dat dit gestotter na verloop
van tijd wel weg gaat. Niet dus. Het is nu een paar maanden later en je
begint het nu ook te merken tijdens het rijden. We zijn er al mee naar
de garage geweest (niet de garage waar we hem gekocht hebben, we hebben
de auto zonder garantie gekocht ivm afstand garage, auto is wel
uitgebreid gekeurd voor aankoop) en hier is de EGR-klep schoon gemaakt.
Dit heeft echter niets geholpen. Nu ben ik zelf ook een beetje op zoek
gegaan naar mogelijke oorzaken. Heeft iemand een idee wat het probleem
zou kunnen zijn? Kan het iets met het vervangen van de distributieriem
te maken hebben?

De auto rijdt verder prima maar dit is toch wel een beetje vervelend en
ik heb geen idee of het op termijn ook schadelijk is voor de motor?

Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,
Chris
 #2  
29.10.2005, 00:46
Michiel
Mogelijk is de brandstofpomp niet goed "op tijd" gezet bij het vervangen van
de distributie riem, kan zijn dat de poelie er een tandje naast ligt. Dit
kan inderdaad bij stationair draaien tot uiting komen, en als je meer toeren
gaat maken merk je het misschien niet meer, echter is de timing dan nog
steeds niet goed.

Rookt hij niet overmatig veel?

Gezien het feit dat het voor het vervangen van de riem de motor goed liep
lijkt me het verstandig dat er wordt gekeken of alle merktekens op de riem
en poelie's goed staan.

Michiel
 #3  
29.10.2005, 01:02
con73
Bedankt voor je reactie.

Ik heb zelf niet het idee dat hij overmatig rookt maar bij het starten
ruik ik wel altijd een behoorlijke diesel-lucht.

Ik las ergens anders dat het probleem met die distributieriem vooral
voorkomt bij benzine motoren maar dat bij dieselmotoren dergelijke
problemen ervoor zorgen dat je sowieso haast niet meer kunt rijden met
de auto? Kan dit kloppen?

Ik zal het in ieder geval met de garage hierover hebben.
 #4  
29.10.2005, 03:12
keessie
con73 schreef:

[..]
> zou kunnen zijn? Kan het iets met het vervangen van de distributieriem
> te maken hebben?
> De auto rijdt verder prima maar dit is toch wel een beetje vervelend en
> ik heb geen idee of het op termijn ook schadelijk is voor de motor?
> Alvast bedankt.
> Vriendelijke groet,
> Chris


Is vermoedelijk lucht in de dieselaanvoerleiding, probeer dat te testen
door een stukje doorzichtige tussen filter en pomp te zetten
 #5  
29.10.2005, 09:14
pascal
<con73> wrote in message
news:4090

> Ik heb zelf niet het idee dat hij overmatig rookt maar bij het starten
> ruik ik wel altijd een behoorlijke diesel-lucht.
> Ik las ergens anders dat het probleem met die distributieriem vooral
> voorkomt bij benzine motoren maar dat bij dieselmotoren dergelijke
> problemen ervoor zorgen dat je sowieso haast niet meer kunt rijden met
> de auto? Kan dit kloppen?


Dat klopt inderdaad. Diesel ontbrandt "zelf" door de hoge temperatuur die
bij de compressie ontstaat. (compressie bij een diesel is hoger dan bij een
benzine).

Is de kleptiming niet goed, dan kan tijdens de compressie slag het zo zijn
dat een klep nog niet helemaal gesloten is. De compressie zal dan dus lager
zijn (er ontsnapt brandbaar mengsel door de klep i.p.v. gecomprimeert te
worden) en zelfontbranding zal niet plaatsvinden.

Benzine heeft een vonkontsteking, dus ook al is de compressie lager,
ontbranding vindt toch plaats. Er zal aleen minder energie vrij komen.

Toch is het verstandig om het advies van Michiel op te volgen. Het is een
kleine moeite om dat na te kijken, en dan heb je wat dat betreft zekerheid.
 #6  
03.11.2005, 16:11
con73
>Toch is het verstandig om het advies van Michiel op te volgen. Het is een
>kleine moeite om dat na te kijken, en dan heb je wat dat betreft zekerheid.


Ik ben bij de garage geweest en heb hem het verhaal van de
distributieriem voorgelegd. Hij gaf zelf aan dat het wel mogelijk was
maar dat het probleem zich dan altijd voor moet doen en dit is niet zo.
Het is namelijk ook wel eens een tijd goed.

Verder gaf hij aan dat het niet zo'n kleine moeite is om dit na te
kijken, met andere woorden, daar is ie wel een paar uren mee bezig. En
dan heb je ook nog kans dat dit toch niet het probleem is. Wat denken
jullie hiervan?
Soortgelijke onderwerpen