veit > fiets

 #1  
13.11.2003, 22:34
EdPoGe
Gegroet News Netters

Het achterwiel van een Gazelle Primeur zit speciaal vast, het is zo maar
niet uit het frame te halen.
Als een fietsenmaker bijvoorbeeld een achterband moet vervangen gebruikt
h(z)ij een speciale tang die, na het verwijderen van de asbout, aan de niet
kettingzijde tussen het frame en het wiel gezet wordt. Met die tang wordt
dan het frame naar buiten gedrukt en zo komt er plaats vrij om de band te
verwijderen : nogal speciaal vind ik.
Volgens de wetten van Murphy is het daarom zo dat die achterband de meeste
kansen heeft om kapot te gaan en die wetten kloppen, neem dat van mij aan.
Ik ben het grondig beu om steeds een fietsenmaker op te zoeken om die klus
te klaren daarom mijn kreet : Help.
Hoe kan ik dat wiel verwijderen ? Heeft iemand een idee hoe de zaak in
mekaar zit en uit mekaar kan.

Met dank
 #2  
14.11.2003, 09:10
Peer Mankpoot
EdPoGe schreef/citeerde op Thu, 13 Nov 2003 22:34:54 +0100:

> Het achterwiel van een Gazelle Primeur zit speciaal vast, het is zo maar
> niet uit het frame te halen.
> Als een fietsenmaker bijvoorbeeld een achterband moet vervangen gebruikt
> h(z)ij een speciale tang die, na het verwijderen van de asbout, aan de niet
> kettingzijde tussen het frame en het wiel gezet wordt. Met die tang wordt
> dan het frame naar buiten gedrukt en zo komt er plaats vrij om de band te
> verwijderen : nogal speciaal vind ik.


Dat is een professionele vorkuitzetter. Een minder professionele versie
(met schroefmechanisme i.p.v. tang) kun je kopen bij Hema, Halfords e.d..
 #3  
14.11.2003, 11:18
bausie
EdPoGe schreef:
> Gegroet News Netters
> Het achterwiel van een Gazelle Primeur zit speciaal vast, het is zo maar
> niet uit het frame te halen.
> Als een fietsenmaker bijvoorbeeld een achterband moet vervangen gebruikt
> h(z)ij een speciale tang die, na het verwijderen van de asbout, aan de niet
> kettingzijde tussen het frame en het wiel gezet wordt. Met die tang wordt
> dan het frame naar buiten gedrukt en zo komt er plaats vrij om de band te
> verwijderen : nogal speciaal vind ik.

Dat gaat met een vorkuitzetter, en die is zo te koop hoor.
 #4  
14.11.2003, 12:55
pieter
Aan het achterwiel van een Gazelle Primeur is nix speciaals, hooguit dat de
kettingspanner iets afwijkt van een gewone.
Het wiel kan gewoon uit de fiets zoals bij elk ander frame met
kettingspanners.

In Nederland rijden vele duizenden Gazelle Primeurs rond.

Een achterband vervangen gaat precies als elke andere Nederlandse weer en
windfiets.

Het kan zijn dat de Belgische fietsenmaker er moeite mee heeft, omdat die
gewend is aan "hakenframes" zonder kettingspanners.

Het wiel verwijderen:

Bij versnellingen: versnellingskabel losmaken. Er zit meestal een Sturmey
Archer in, daarvoor moet het kettinkje uit de as geschroefd worden, bij een
Sachs idem. Bij een Shimano is het iets lastiger, maar die moet er wel af,
behalve als het alleen de bedoeling is een band te vervangen dan kun je hem
laten zitten.

Aan beide zijden de wielmoeren losmaken, de ringen verwijderen, achterklepje
van de kettingkast losmaken (zit meestal geklikt) , zodat de ketting
zichtbaar is. Evt trommel roller of terugtraprem bandage losschroeven,
remkabel (trommel of roller) verwijderen.
Kettingspanners losschroeven, tot de ketting heel slap staat.
ketting van het tandwiel halen, en het wiel uit de fiets nemen.

Let op de volgorde van de onderdelen. De kettingspanners zitten onder het
frame, bij het monteren van het wiel eerst aan de as zetten alvorens wiel in
het frame te hangen. Bij de Gazelle de kettingspanners niet gebruiken om de
ketting te spannen, alleen om het wiel op zn plek te houden, de
asymmetrische spanner is van plastic en zomaar kapot.

Maak de kunststof kettingkast niet stuk; vervanging is rotwerk en nooit meer
origineel te krijgen.

"EdPoGe" <fa252327> schreef in bericht
news:0e4c
[..]
 #5  
14.11.2003, 15:40
Aziraphale
Even als aanvulling op het vorige bericht: Let er bij het weer
monteren van de versnellingsnaaf (Sturmey Archer) goed op dat je de
versnelling in 2 hebt staan en dat het staafje precies op het randje
van de naaf uitkomt, anders schakelt het nogal verrot. Enne, je kunt
ook ff iemand inhuren om als vorkuitzetter te fungeren. Dan kun je aan
een kant de moer losdraaieen, het frame door je huplje uit elkaar
laten trekken en de band monteren. Werkt beter dan goedkope
vorkuitzetters, daarvan het ik er aal een paar aanflarden gedraaid....

Greetz,

Erik.
Soortgelijke onderwerpen